Autor. Michal Tvarožek
Kapitola. Manažment v softvérovom inžinierstve z hľadiska vedenia spoločnosti
Autor. Peter Sivák

Abstrakt. Produktivita je definovaná ako pomer veľkosti výstupu v podobe tovarov a služieb a množstva vstupov potrebných na vytvorenie tohto výstupu. Je veľmi dôležité, aby manažéri v softvérových projektoch dobre poznali metódy, ktoré vedú k významnému zlepšeniu produktivity. V eseji opisujem niektoré z týchto metód použitím systematického prístupu k ich kategorizácii.

Kapitola. Manažment v softvérovom inžinierstve z hľadiska vedenia spoločnosti
Autor. Ondrej Hluchý

Abstrakt. Vývoj dobrého softvérového systému je veľmi komplexná úloha. Ak chceme vytvoriť dobrý softvérový produkt, musíme prihliadať na niekoľko metrík kvality softvéru. Zložitosť systému hrá významnú úlohu v procese kontroly a riadenia kvality, pretože vo všeobecnosti vplýva na metriky ako spoľahlivosť, testovateľnosť a udržovateľnosť softvéru. Preto zabezpečenie kvality softvéru treba vziať do úvahy počas celého životného cyklu vývoja softvéru s ohľadom na nové stratégie, nástroje, metodológie a techniky.

Táto esej je prehľadovou štúdiou, ktorej cieľom je poskytnúť ucelený pohľad na manažment kvality v procese vývoja softvéru. Autor v nej odpovedá na otázky, čo to vlastne je manažment kvality a prečo je dôležitý. Ďalej porovnáva existujúce modely a štandardy na zabezpečenie kvality. V závere opisuje vplyv kvality na výsledok projektu na základe vlastných skúseností z praxe.

Kapitola. Manažment v softvérovom inžinierstve z hľadiska vedenia spoločnosti
Autor. Michal Habala

Abstrakt. Voľba správnej marketingovej stratégie je základom úspechu každého podniku bez ohľadu na oblasť pôsobnosti. Pri vytváraní tej správnej stratégie musí podnik zohľadniť všetky aspekty neustále sa meniaceho trhového prostredia a kľúčom k úspechu je získanie nových a udržanie existujúcich zákazníkov. Do centra pozornosti sa dostáva zákazník ako jednotlivec so svojimi konkrétnymi požiadavkami a tým transformuje masový marketing na marketing individuálnych vzťahov so zákazníkmi (angl. One-to-one marketing). Vo svetle nového prístupu ku zákazníkovi vystupuje manažment vzťahov so zákazníkmi (angl. CRM - Customer Relationship Management) ako nová perspektíva podnikania založená na poznaní, že zdrojom príjmov spoločnosti je zákazník a nie produkt. Na zlepšenie efektivity zložitého prístupu ku zákazníkovi sú vo svete IT vyvíjané špecializované systémy na manažovanie vzťahov s jednotlivými zákazníkmi a partnermi spoločnosti, ktorých nasadenie sľubuje značné prínosy vo forme zvýšenia obratu a lepšieho uspokojenia širšieho okruhu zákazníkov.

Kapitola. Manažment v softvérovom inžinierstve z hľadiska vedenia spoločnosti
Autor. Kristián Szobi

Abstrakt. Pri vývoji softvéru hrá dôležitú úlohu zloženie a spôsob organizácie tímov. Táto esej sa zaoberá pohľadom na organizáciu softvérových tímov zo sociálneho pohľadu. V eseji približujem základné typy sociálnych štruktúr, popisujem ich prístup k softvérovému procesu i projektu a výhody i nevýhody jednotlivých typov. Na záver spomínam typ používaný v praxi, napríklad firmou Microsoft, v ktorej som pracoval.

Kapitola. Manažment v softvérovom inžinierstve z hľadiska riadenia projektu
Autor. Imrich Balko

Abstrakt. Vysoké nároky na softvér ho robia čím ďalej komplexnejším, čo prináša so sebou väčšie riziko, ktoré môže znamenať neúspešné ukončenie projektu - neskoré odovzdanie, neúplné resp. nesprávne riešenie, atď. Každá spoločnosť sa chce vyhnúť podobným rizikám, preto sa prijímajú opatrenia, ktoré by tieto riziká znižovali v čo najväčšej miere. Takýmto prostriedkom je manažment rizík v softvérových projektoch. Manažment rizík v softvérových projektoch je pomerne mladá disciplína, ktorá znamená prvý krok k úspešnému ukončeniu projektu. Zavedenie manažmentu rizík je nielen moderným, ale aj pre kvalitu a úspech projektu nevyhnutným prístupom riadenia projektu. V tejto práci si rozoberieme čo je to riziko, čo je manažment rizík v softvérovom projekte a aké opatrenia treba vykonať, aby sme sa im vyhli.

Kapitola. Manažment v softvérovom inžinierstve z hľadiska riadenia projektu
Autor. Rudolf Dačo

Abstrakt. Efektívne odhadovanie softvérového projektu je jedna z najnáročnejších a najdôležitejších aktivít v procese vývoja softvéru. Správne naplánovanie projektu a jeho kontrola nie je možná bez určenia hodnoverného odhadu. Softvérový priemysel vo všeobecnosti nevenuje dostatočnú pozornosť odhadovaniu a nevyužíva odhady správnym spôsobom. Nesprávne odhadovanie vedie k nesprávnemu využívaniu prostriedkov, čo má za následok neplnenie termínov a plytvanie finančnými prostriedkami. Manažment projektu si často neuvedomuje, že odhadovanie nie je jednoduchý proces, ktorý musí určiť výsledné hodnoty so sto percentnou presnosťou. Odhadovanie je vždy zaťažené určitou chybou a upresňuje sa počas celého priebehu projektu. V tomto príspevku sa pokúšam ukázať, aký je správny postup pri odhadovaní, prečo je dôležité a ako sa robí odhad v projektoch rozdielnej veľkosti.

Kapitola. Manažment v softvérovom inžinierstve z hľadiska riadenia projektu
Autor. Ján Porubský

Abstrakt. Softvérový projekt a jeho riadenie je dosť zložitý proces, pri ktorom sú dôležité viaceré postupy a metódy. Esej má za cieľ poukázať práve na jednu z týchto častí, na sledovanie postupu v softvérových projektoch. Snaží sa zdôvodniť potrebu sledovania projektu z hľadiska projektového manažéra a načrtnúť problémy spojené so slabým prehľadom o prebiehajúcom projekte. Esej postupne prechádza vysvetlením pojmu sledovania postupu projektu, manažérskym pohľadom na projekt a problémami, ktoré treba z tohto pohľadu riešiť.

Kapitola. Manažment v softvérovom inžinierstve z hľadiska riadenia projektu
Autor. Tomáš Klempa

Abstrakt. Tradičné metódy vývoja softvéru už prestávajú byť postačujúce, v súvislosti s požiadavkou na rýchly vývoj softvéru a jeho časté zmeny. Zákazníci požadujú dodávku softvéru v čo možno najkratšom čase a v čo možno najvyššej kvalite (a primeranej cene). Čas a kvalita sú premenné projektu, ktoré sú ovplyvnené rozsahom projektu. Rozsah projektu je spočiatku pevne stanovený, ale po istom čase sa začne sa začne meniť, čo môže ohroziť úspech projektu. So zmenou rozsahu však treba vopred počítať. Podľa zdrojov použitých v tejto eseji je možné, že riadenie rozsahu projektu možno efektívnejšie docieliť s použitím agilného vývoja. Esej sa zaoberá otázkou čo nám môžu agilné metódy ponúknuť, definuje rozsah a s nim súvisiace základné premenné projektu, naznačuje spôsob ako možno efektívnejšie riadiť rozsah projektu, vysvetľuje vplyv neistoty a zložitosti v projekte. V závere je spomenutých niekoľko tipov, ktoré by mohli napomôcť pri agilnom vývoji v súvislosti s rozsahom projektu.

Kapitola. Manažment v softvérovom inžinierstve z hľadiska vedenia tímu
Autor. Peter Bartalos

Abstrakt. Už veľmi dávno si ľudia uvedomili, že individuálna snaha jednotlivcov dosiahnuť určitý cieľ nie je efektívna. Uvedomili si, že spolupráca s inými pri riešení problémov je obrovským prínosom. Preto ľudia vytvárajú skupiny, v ktorých sú schopní dosahovať omnoho lepšie výsledky ako pri individuálnej činnosti. Táto práca hovorí o procese vývoja tímov a potrebe jeho manažovania. Zaoberá sa fázami, ktorými tímy prechádzajú počas svojej existencie. Hovorí o problémoch, ktoré môžu počas týchto fáz negatívne vplývať na úspech tímu a vysvetľuje potrebu manažovania skupín ľudí.

Kapitola. Manažment v softvérovom inžinierstve z hľadiska vedenia tímu
Autor. Martin Adam

Abstrakt. Väčšina ľudí pracuje v prostredí, kde je potrebné spolupracovať s inými ľuďmi a každá forma spolupráce si vyžaduje komunikáciu v nejakej forme. Z pohľadu typu komunikácie nie je dôležité, či je tím lokalizovaný alebo distribuovaný. Vždy sa budú diskutovať technológie, možné riešenia úloh, ale aj viesť osobné rozhovory. Otázkou zostáva, aké prostriedky sa na to použijú, nakoľko je použitá metóda komunikácie efektívna a kedy ktorý typ komunikácie zvoliť. Odpoveď na tieto otázky do značnej miery závisia na tom, či, a ako často, sa ľudia spolupracujúci na nejakom projekte stretávajú.

Kapitola. Manažment v softvérovom inžinierstve z hľadiska vedenia tímu
Autor. Michal Barla

Abstrakt. V každom tíme zloženom z navzájom interagujúcich ľudí, ktorí majú za cieľ niečo spoločné vytvoriť, raz príde ku konfliktu. Tento konflikt môže byť pre tím konštruktívny, ale aj deštruktívny. Navyše aj konštruktívny konflikt, ak nie je riadený, môže eskalovať do konfliktu deštruktívneho. To môže mať fatálne dôsledky na výstup projektu a na tím samotný. V tejto práci sa zaoberám rôznymi typmi konfliktov vyskytujúcimi sa v tíme, dôvodmi ich vzniku a možnosťami, ako ich účinne riadiť. Úlohu manažéra pri riešení konfliktov vysvetľujem na príklade softvérového tímu a na konfliktoch medzi vývojármi softvéru a testermi. Práca nazerá na zdroje konfliktov týchto skupín z viacerých hľadísk a naznačuje potrebné kroky zo strany manažéra vedúce k ich riešeniu.