Zbierka esejí 2013
Home Home EN
"manažment"
Bystrický Michal

Abstrakt. Manažment verzií nám a v tíme vo všeobecnosti každodenne uľahčuje prácu a dodáva nám pocit istoty v podobe záloh verzií. Existujú však prípady, kedy aplikovanie mágie manažmentu verzií nie je na mieste. Táto esej sa sústredí práve na tieto situácie. Rozoberám manažment verzií z rôznych hľadísk a venujem sa extrémnym situáciám. Zamyslím sa nad tým, či je vôbec manažment verzií v danej situácií potrebný alebo vhodný.


Fritscher Eduard

Abstrakt. V softvérových projektoch, tak ako aj v projektoch z iných oblastí, hrá dôležitú rolu plánovanie. Správne odhady prispievajú k tomu, aby projekt skončil úspešne. V mojej eseji som sa zameral na porovnanie tradičných metód odhadovania, respektíve procesov pri plánovaní na základe vodopádového modelu oproti novým modelom a metód, ktoré sa používajú pri agilnom vývoji. Analyzoval som stav v manažmente plánovania a sústredil som sa najmä na odhadovanie vo vodopádovom modeli a v agilných metódach. Porovnal som metódy a techniky v odhadovaní ako aj v plánovaní. Snažil som sa poukázať na to, ako sa zmenilo odhadovanie pri projektoch a jednotlivých komponentoch s príchodom agilných metodík. Ďalej sa v eseji snažím zdôrazňovať potrebu toho, aby boli do manažmentu plánovania zainteresované aj vývojové tímy a zdôrazňujem aj benefity tohto spôsobu odhadovania.


Kasala Štefan

Abstrakt. Esej sa zaoberá manažmentom rizík ako dôležitej, ale často podceňovanej oblasti v procese tvorby softvéru. Zamýšľa sa nad dôvodmi, prečo dochádza k jeho zanedbaniu a možnosťami nápravy prostredníctvom vhodnej formy výučby a výchovy študentov. Často teoretická príprava je nedostačujúca a príliš abstraktnú. Možnosťou sú prístupy výučby založené na prípadových štúdiách a na rozboroch projektov, ktoré zlyhali, kde poskytujú širokú možnosť zamyslenia sa, diskusie a ukazujú študentom reálne dôvody, prečo sa tejto oblasti seriózne venovať.


Kišš Marek

Abstrakt. Monitorovanie je dôležitou súčasťou manažmentu projektu. Venujeme sa mu s cieľom získania čo najväčšej kontroly nad procesmi, ktoré je potrebné dynamicky prispôsobovať vyskytujúcim sa zmenám. Použitím správnych metód monitorovania zvyšujeme šance na úspešné ukončenie projektu v požadovanom termíne a rozpočte. Pod pojmom manažment si väčšinou predstavíme súbor činnosti spojených s vedením viacčlenných tímov. No manažovať môžeme aj seba samého pri akejkoľvek činnosti, na ktorej sa podieľame samostatne. Metódy, ktoré pri takomto manažmente budeme používať, môžu vychádzať z metód používaných pri riadení celých tímov. V eseji predstavím niektoré rozšírené prístupy k monitorovaniu a zanalyzujem možnosť ich využitia pri monitorovaní činnosti študenta informatiky počas jedného semestra, za účelom zefektívnenia jeho práce a zvýšenia jeho úspešnosti.


Korec Tomáš

Abstrakt. Komunikácia je jednou z najdôležitejších ľudských zručností. Je základom úspešnosti každej spolupráce. Táto esej sa venuje dôležitosti komunikácie pri vývoji softvérových projektov. Poukazuje na podceňovanie komunikácie, a to i napriek neustále zvyšujúcej sa úrovni a veľkosti softvérových projektov, keďže mnohokrát vývoj týchto projektov prebieha vo viacerých krajinách. Poukazuje na možné dôvody zlyhania projektov a na to, aký veľký podiel na tom môže mať zlá komunikácia. Esej popisuje efektívnu komunikáciu, ako základ úspešnosti každého projektu. Ďalej sa venuje problémom, ktoré s komunikáciou často majú nielen vývojári, ale aj manažéri. Samozrejme tieto problémy sa potom negatívne odrazia na úspešnosti projektu. Venuje sa aj komunikačným štýlom a osobnosti manažéra, ako základu efektívnej komunikácie, ktorá je pre úspech softvérového projektu nevyhnutná.


Kujan Jozef

Abstrakt. Čoraz častejšie sa v oblasti informačných technológii používa výraz používateľov zážitok. Daný pojem začal vznikať pri vývoji systémov pre zákazníkov. Nutnosť vzniku tohto pojmu pramení z viacerých udalostí. Tieto udalosti boli skôr odpoveďou na potreby vtedajšej doby. V dnešnej dobe je skôr požadované manažérske rozhodnutie. Napriek veľkému úsiliu vynaloženému pri zlepšovaní webových stránok z pohľadu použiteľnosti, je stále použiteľnosť z pohľadu kvality v úzadí. Dôvodov, prečo tomu stále tak je, môže byť viacej. Esej opisuje túto oblasť so zameraním na motivovanie kompetentných zlepšiť softvér aj cez tento atribút kvality. Zároveň opisuje motivácie dané históriou a dnešnou dobou.


Mančík Gabriel

Abstrakt. Vývoj a koordinácia softvérového projektu je náročný a často riskantný proces. Manažment rizík má za úlohu študovať riziká spojené s vývojom, snažiť sa ich predvídať a minimalizovať pravdepodobnosť ich výskytu. Táto práca sa zaoberá špeciálne manažmentom rizík pri vývoji produktu zahraničným dodávateľom, keďže pri takomto vývoji vzniká celá rada nových rizikových faktorov. Práca sa zamýšľa nad základnými problémami ale aj problémami spojenými špeciálne s povahou vzťahu klient – zahraničný dodávateľ. Diskutujem nad problematikou správneho výberu dodávateľa, nad rizikami vyplývajúcimi z komunikácie medzi rozličnými kultúrami a problémom spojeným so samotnou vzdialenosťou oboch strán. Pre všetky diskutované problémy som navrhol možné riešenie.


Rais Jaroslav

Abstrakt. Komplexné manažérstvo kvality pohltilo statické metódy riadenia kvality a zahrnulo do seba nie len orientáciu na softvérový proces a produkt, ale ja orientáciu na externého i interného zákazníka. Inak povedané úspech stavia na troch pilieroch, ktorými sú zákazník, softvérový proces a ľudia.[Phil Crosby] Komplexné manažérstvo kvality sa neriadi podľa nijakej normy alebo predpisu (ISO), ale aplikuje všetko čo podnieti dobrý rozvoj kvality výsledného softvérového produktu. Zavedenie komplexného manažérstva kvality pomáha budovať kvalitný a flexibilný spôsob ako dosiahnuť požadovanú kvalitu na softvérový výrobok so zameraním na zamestnanca i zákazníka s rôznym kultúrnym, náboženským i ekonomickým zázemím.


Staňo Filip

Abstrakt. Komunikácia je základom každého spolužitia a spolupráce ľudstva. Pri tvorbe softvérových tímových projektov je výber správnej komunikácie oporným bodom spolupráce. Aj z tohoto dôvodu sa v tejto eseji pokúsim priblížiť jednotlivé formy komunikácie v rámci softvérového projektu. Predmetom eseje bude distribuovaná a lokálna komunikácia a odôvodnenie, prečo je lokálna výhodou. Následne približujem formálne a neformálne jednanie v tíme, vplyv oboch na celkovú morálku a taktiež navrhujem správnu kombináciu oboch. V neposlednom rade opisujem aj synchrónnu a asynchrónnu komunikáciu a pokúšam sa identifikovať kritéria, kedy vybrať, ktorú z metód. V tejto eseji detailne priblížim rozdiely medzi spomínanými metódami komunikácie a následne opisujem dôsledky týchto rozdielov. Neskôr rozoberiem aplikovateľnosť jednotlivých metód v rozličných situáciach a prípadné bežné dôsledky nesprávneho výberu metódy. V eseji porovnávam vhodnosť spomínaných metód podľa toho, či sa jedná o menšiu, či väčšiu skupinu ľudí, tiež podľa toho, v akej vývojovej fáze softvéru sa tím nachádza.


Škoda Matej

Abstrakt. Pri agilných metódach vývoja softvéru sa často prisudzuje dokumentácií nízka priorita a je zanedbávaná. Často je vývojármi chápaná ako zbytočnosť. Výsledkom dokumentovania je často nedostatočne použiteľný dokument. Táto esej pojednáva o problémoch ako je slabá kvalita dokumentácie, jej umelé vytváranie alebo vytváranie príliš neskoro. Popisuje názory vedúcich členov tímov na jej tvorbu pri agilných spôsoboch vývoja softvéru a jej dôležitosť pre softvérové projekty. Ďalej sa venuje popisu procesu tvorby dokumentácie pri agilných metodikách vývoja softvéru. Snaží sa navrhnúť aspoň čiastočné riešenia tohto problému napríklad využitím kombinácie agilných a klasických tímov na tvorbu dokumentácie. V krátkosti sa tiež vyjadruje k ďalšiemu používanému spôsobu tvorby dokumentácie a to jej automatizované generovanie.


Left Separator
plán rozvrh komunikácia softvérový projekt tím monitorovanie agilný vývoj zákazník riziká riziko Scrum plánovanie manažment rizík manažment verzií manažment nevýhody kvalita softvér extrémne programovanie párové programovanie motivácia úspech podporné prostriedky správa verzií manažment kvality dokumentácia agilné metódy vývoj softvéru úlohy softvérové metriky tímový projekt manažment dokumentácie projekt metriky vodopádový model manuál príručka podpora vývoja malé tímy použiteľnosť testovanie kvalita softvéru podporné nástroje manažment podpory vývoja konfigurácia softvéru kontrola kvality verziovací systém efektívnosť agilné metódy vývoja