Zbierka esejí 2013
Home Home EN
"kvalita"
Caban Tomáš

Abstrakt. Open-source softvér zaznamenal obrovský úspech a dnes sa s ním stretávame takmer neustále. Otvorený softvér sa rozšíril aj do komerčnej sféry, keďže si spoločnosti uvedomili jeho nesporné výhody. Stále mu je však vytýkaná nedostatočná kvalita a spoľahlivosť, pričom tieto názory sú často argumentované nevyužívaním klasických metód zaručenia kvality ako pri tradičnom vývoji softvéru. V tejto eseji sa zaoberám kvalitou open-source softvéru, metódami a prístupmi, ktorými sa dosahuje. Taktiež sa venujem otázke porovnania kvality open-source a komerčného softvéru a snažím sa odpovedať na otázku, či má open-source softvér nižšiu kvalitu ako komerčný softvér. V závere sa snažím zamyslieť nad možnosťami využitia metód, prostriedkov a techník open-source vývoja pri komerčnom vývoji za účelom dosiahnutia vyššej kvality.


Calík Jakub

Abstrakt. Každý softvérový vývojár sa snaží vytvoriť kvalitný softvér. Kvalita však nie je niečo, čo sa dá jednoducho odmerať počtom riadkov alebo podobne. Poznáme viacero aspektov, ktorých súhra a vyváženosť určujú celkovú kvalitu softvéru. Aby sa však na tieto aspekty nezabúdalo, a aby výsledkom vývoja bol naozaj kvalitný softvérový produkt, vzniklo množstvo metód a modelov pre vývoj softvéru [5]. Nie všetky metódy a postupy vývoja softvéru však kladú rovnaký dôraz na všetky aspekty kvality. Niektoré môžu vyzdvihovať až príliš, zatiaľ čo iné úplne zanedbávať. V poslednej dobe sa však stáva veľmi populárny agilný model vývoja, V tejto eseji sa preto budem snažiť objasniť, ako sa agilný vývoj softvéru postavil k aspektom kvality a ako by sa dali vylepšiť jeho nedostatky.


Dulačka Peter

Abstrakt. Vytvorenie tímu je náročná úloha, kedy je potrebné skombinovať nielen kvalitatívne, ale aj osobnostné charakteristiky jeho členov tak, aby sa navzájom dopĺňali. Fungovanie tímu pri použití metodológie Scrum je o to dôležitejšie, že prakticky nie je čas na zaváhania. V eseji diskutujem dôležitosť jednotlivca v tíme, problémy, ktoré jednotlivec môže spôsobiť a ako jednotlivec dokáže vplývať na kvalitu výsledku celého tímu. Opisujem, ako jednoduchý malý problém v sebe môže skrývať niekoľko väčších a skrytých problémov a snažím sa na základe vedomostí a skúseností navrhnúť, ako sa s takýmto problémom vysporiadať. Esej hodnotí ľudské charakteristiky a ich vplyv na členov tímu a najčastejšie problémy s charakteristikami spojené.


Grman Ondrej

Abstrakt. Softvér je komplexné dielo, s veľkým priestorom, kde sa môžu vyskytnúť chyby. Práca pojednáva o rôznych spôsoboch, ako tento priestor eliminovať, ako sledovať proces chyby, hľadať kritické miesta pre vznik chýb, odhaľovať ich ešte v zárodku. V práci sledujem rozdiely medzi výskytom a detekciou „veľkých“ chýb, teda tých, ktoré sú viditeľné jednak z pohľadu ich odhaľovania , ale viditeľné aj v podobe následkov, ktoré ich zanedbanie prináša. Ďalej sa práca sústreďuje na fenomén chýb z nedbanlivosti, nepozornosti, pri ktorom vzniká drvivá väčšina nedostatkov softvéru, pri prvom pohľade zdanlivo nepodstatných, no v konečnom dôsledku pri nevhodne kombinácií a veľkom množstve pre správnosť fungovania softvéru chýb kritických.


Králik Gergely

Abstrakt. Proces monitorovania projektov je možnosť na to, aby sme dozvedeli čo najviac a najpresnejšie o stave realizácie projektu. Pomocou monitorovania projektu môžeme vedieť odhadnúť kvalitu vytvoreného programu, a zároveň aj môžeme merať úsilia jednotlivých členov realizačného tímu. V dobe keď agilný vývoj softvéru je používaný vo veľkej miere musíme investovať viac času do monitorovania projektu, aby sme vedeli presne odhadnúť možné riziká a tým predísť chyby. Pod pojmom monitorovanie projektu môžeme chápať aj monitorovanie kvality kódu, ale aj monitorovanie jednotlivých členov tímu, či postupujú podľa plánu, a ako plnia svoje úlohy. Monitorovanie pozostáva z troch hlavných prvkov: zachytávanie, analýza a vypracovanie záznamov. Esej popisuje metriky na monitorovanie jednotlivých typov projektu. Popisuje možnosti monitorovania jednotlivých členov tímu. Esej sa zameriava na opis možností pri sledovaní kvality práce, alebo pri prideľovaní jednotlivých úloh.


Kujan Jozef

Abstrakt. Čoraz častejšie sa v oblasti informačných technológii používa výraz používateľov zážitok. Daný pojem začal vznikať pri vývoji systémov pre zákazníkov. Nutnosť vzniku tohto pojmu pramení z viacerých udalostí. Tieto udalosti boli skôr odpoveďou na potreby vtedajšej doby. V dnešnej dobe je skôr požadované manažérske rozhodnutie. Napriek veľkému úsiliu vynaloženému pri zlepšovaní webových stránok z pohľadu použiteľnosti, je stále použiteľnosť z pohľadu kvality v úzadí. Dôvodov, prečo tomu stále tak je, môže byť viacej. Esej opisuje túto oblasť so zameraním na motivovanie kompetentných zlepšiť softvér aj cez tento atribút kvality. Zároveň opisuje motivácie dané históriou a dnešnou dobou.


Kyžňanský Michal

Abstrakt. Kvalita a najmä tá softvérová predstavuje magický pojem, ktorý od vzniku slova softvér trpí svojím nenaplnením. Každý manažment je v prvom rade o ľuďoch, a preto sa ako manažér kvality zamýšľam nad prístupom k nim, ako im byť bližšie a ťahať celý vývojový tím nenásilne na novú úroveň v otázke dosahovania kvality. Manažér kvality bojuje s veternými mlynmi, pretože bezchybný softvér je utópia a zaviesť nové postupy zlepšujúce kvalitu nie je ľahká úloha. Ego programátorov a zabehnuté koľaje sú len jedným z mnohých orieškov, ktoré musí manažér kvality rozlúsknuť. Zameriavam sa na postupy a správanie, ktoré pri správnej integrácii môžu zmierniť krízu kvality. Dôležitými zbraňami manažéra kvality je citlivý prístup, získanie si dôvery na všetkých frontoch a určovanie cieľov, ktorých naplnenie bude merateľné a zvýši kvalitu produktov nielen v očiach zákazníkov, ale dá aj vývojárom pocit dobre vykonanej práce. Vlastníci aj manažéri musia jasne vidieť benefity v podobe šetrenia nákladov do budúcnosti, aby bola misia kvalitára úspešná.


Mikuda Šimon

Abstrakt. Vytváranie hier určite patrí ku viac netradičným odvetviam informačných technológií, ale zato určite ku zábavnejším. Hry prinášajú nové koncepty, ktoré sa v ostatných softvérových projektoch nevyskytujú, a ktoré sú kritické, aby sme mohli vytvoriť kvalitnú hru. Autor v tejto eseji hovorí o úskaliach a problémoch z oblasti testovania hier a bližšie rozoberá túto tému. Dáva do popredia otázky ako: Je testovanie hier vôbec nutné? V čom sa to líši testovanie od hrania hier? Ako najlepšie postupovať pri testovaní hier? Cieľom eseje je analyzovať základné princípy testovania a ich možnú aplikáciu do procesu vývoja hier.


Rais Jaroslav

Abstrakt. Komplexné manažérstvo kvality pohltilo statické metódy riadenia kvality a zahrnulo do seba nie len orientáciu na softvérový proces a produkt, ale ja orientáciu na externého i interného zákazníka. Inak povedané úspech stavia na troch pilieroch, ktorými sú zákazník, softvérový proces a ľudia.[Phil Crosby] Komplexné manažérstvo kvality sa neriadi podľa nijakej normy alebo predpisu (ISO), ale aplikuje všetko čo podnieti dobrý rozvoj kvality výsledného softvérového produktu. Zavedenie komplexného manažérstva kvality pomáha budovať kvalitný a flexibilný spôsob ako dosiahnuť požadovanú kvalitu na softvérový výrobok so zameraním na zamestnanca i zákazníka s rôznym kultúrnym, náboženským i ekonomickým zázemím.


Sudor Vladimír

Abstrakt. Táto práca sa snaží objasniť rôzne metriky monitorovania projektu. Taktiež ponúka dôležité vlastnosti metrík na ktoré treba prihliadať pri výbere konkrétnej metriky. Snažil som sa identifikovať všeobecné vlastnosti, aby ich bolo možné aplikovať na všetky metriky. Ďalej sú v práci spomenuté už konkrétne metriky opísané na základe týchto vlastností. Pri jednotlivej metrike sú stanovené jej výhody a nevýhody. Cieľom práce je určiť čo nám jednotlivé metriky umožňujú a pomôcť čitateľovi lepšie sa rozhodnúť pri výbere konkrétnych metrík. Pretože je metrík veľké množstvo a všetky nemôžeme použiť. Kombináciou vhodných metrík môžeme zamedziť vzniku väčšiny problémov pri vývoji softvéru.


Szórád Anton

Abstrakt. Pri procese vývoja softvéru je dôležitá jeho kvalita. Táto esej rozoberá tento pojem nielen vo všeobecnosti, ale aj ako kvalitu týkajúce sa softvérového vývoja. Aby sa softvérová kvalita mohla merať a udržiavať na vysokej úrovni, sú potrebné pomocné nástroje. V súčasnosti je ich veľa, pričom mnohé používajú iné pomocné nástroje overené v manažmente kvality v iných odvetviach Táto esej ponúka pohľad na tieto nástroje. Rozoberá možnosti použitia pomocných nástrojov s cieľom udržania kvality celého procesu vývoja, ich výhody a nevýhody a ponúka odporúčania ako tieto pomocné nástroje používať.


Left Separator
plán rozvrh komunikácia softvérový projekt tím monitorovanie agilný vývoj zákazník riziká riziko Scrum plánovanie manažment rizík manažment verzií manažment nevýhody kvalita softvér extrémne programovanie párové programovanie motivácia úspech podporné prostriedky správa verzií manažment kvality dokumentácia agilné metódy vývoj softvéru úlohy softvérové metriky tímový projekt manažment dokumentácie projekt metriky vodopádový model manuál príručka podpora vývoja malé tímy použiteľnosť testovanie kvalita softvéru podporné nástroje manažment podpory vývoja konfigurácia softvéru kontrola kvality verziovací systém efektívnosť agilné metódy vývoja