Zbierka esejí 2013
Home Home EN
"komunikácia"
Arpáš Jozef

Abstrakt. Esej sa zaoberá rozdielnymi spôsobmi komunikácie vnútri tímu a medzi tímami navzájom počas vývoja softvéru. Zameriava sa najmä na prípady vývoja softvéru, na ktorom spolupracujú tímy sídliace v jednej budove, u ktorých je však úroveň komunikácie podobná ako u tímoch vzdialených tisícky kilometrov. Identifikoval som príčiny, prečo je komunikácia medzi tímami tak potrebná. Tento fakt je spôsobený najmä vzájomnou závislosťou jednotlivých tímov. Môžem konštatovať, že nedostatočná komunikácia je zapríčinená hlavne spôsobmi, ktoré aplikujú členovia tímov na komunikáciu mimo tímu. Ako hlavný problém možno označiť zvýšenie emailovej komunikácie, práve na úkor verbálnej komunikácie. Následne som tieto skutočnosti podložil mojimi skúsenosťami z praxe, ktoré potvrdzujú, že členovia tímov majú buď osobné prekážky, prečo nedostatočne komunikujú s členmi iných tímov, alebo nevedia identifikovať osobu, s ktorou potrebujú komunikovať, alebo iné osobnostné či povahové prekážky, ktoré im bránia v komunikácii. V závere eseje som navrhol riešenie ako predchádzať nedostatočnej komunikácii medzi tímami, ktoré je založené na správnom vedení členov tímu projektovými manažérmi plynúcom do zlepšenia ich komunikačných schopností a samostatnosti riešenia problémov.


Baloga Jakub

Abstrakt. Keď sa stretne skupina ľudí, ktorí majú vytvoriť tím a spolupracovať na nejakom väčšom projekte, môžu sa stretnúť najrôznejšie povahy s rozličnými schopnosťami a skúsenosťami. Na schopnosti a skúsenosti sa pri výbere členov tímu kladie dostatočný dôraz. Nie vždy je však dostatočný dôraz kladený na to, aká bude dynamika vzťahov medzi jednotlivými členmi tímu. Belbin identifikoval 9 rôznych tímových rolí. Tieto roly nám dokážu povedať, ako budú členovia tímu spolupracovať, predpoklady pre spôsob komunikácie medzi členmi tímu, či sa prejaví synergia rolí a posunie to tím dopredu, alebo bude medzi členmi tímu vznikať napätie a budú celý tím brzdiť. V tejto eseji chcem uvažovať nad interakciami jednotlivých rolí, ich vplyvom na efektivitu tímu, možnosťami vedúceho tímu komunikovať s členmi, spôsobmi efektívnej komunikácie, možnosťami viesť ich k zaujatiu rolí potrebných pre čo najlepšie fungovanie tímu a predchádzanie možných problémov.


Čertek Martin

Abstrakt. Správne fungovanie tímu ako celku vyžaduje mnoho úsilia, zvládnuť niekoľko, často osobnostne a typologicky odlišných členov prináša so sebou potrebu správneho spôsobu komunikácie medzi jednotlivými členmi tímu. Základným kameňom pre efektívne zdieľanie a výmenu informácií je znalosť prostredia a možných prenosových kanálov. Pri zvládaní tímu ľudí sú tieto aspekty ešte dôležitejšie, keďže spôsoby komunikácie sa menia dynamicky, často s meniacimi sa náladami a rozpoložením jednotlivých členov tímu. Sústreďujem sa na procesy vzniku tímu a faktory ovplyvňujúce konanie jednotlivca v tíme, a to ako tím tvaruje členov. Posudzujem vplyv a prínos komunikácie medzi jednotlivými členmi pri rôznych formách komunikovania kladúc dôraz na emocionálne zložky osobnosti. V eseji predkladám aj spôsoby pozitívneho a negatívneho emocionálneho pôsobenia na členov tímu ovplyvňujúce nárast celkovej produktivity tímu s ohľadom na dôležitosť emocionálnej inteligencie.


Demovič Ľuboš

Abstrakt. Úspech v tímovom projekte záleží na mnohých veciach – od tých najmenej podstatných až po mimoriadne dôležité aspekty. Každý úspech musí prekonať nesmierne množstvo rôznych rizík, ktoré by mali skúsení manažéri rizík vedieť čím skôr odhaliť. Zároveň by mali efektívne a spoľahlivo vyhodnotiť, ako hroziace sa nebezpečenstvo odstrániť, alebo aspoň zmierniť. Najväčšou konkurenčnou výhodou pri realizácii projektu je tímová spolupráca, ktorá má mimoriadne veľkú silu. Ale v každom tíme raz nastanú sociogénne riziká, ktoré by mohli zapríčiniť rozpad tímu. V tejto eseji priblížim hlavné príčiny zlyhania tímu a súčasne opíšem, ako tieto dôvody rozpoznať a odstrániť. Tím ľudí, ktorý dokáže ťahať za jeden povraz, môže byť veľmi rýchlo najúspešnejší v akomkoľvek odvetí.


Dulačka Peter

Abstrakt. Vytvorenie tímu je náročná úloha, kedy je potrebné skombinovať nielen kvalitatívne, ale aj osobnostné charakteristiky jeho členov tak, aby sa navzájom dopĺňali. Fungovanie tímu pri použití metodológie Scrum je o to dôležitejšie, že prakticky nie je čas na zaváhania. V eseji diskutujem dôležitosť jednotlivca v tíme, problémy, ktoré jednotlivec môže spôsobiť a ako jednotlivec dokáže vplývať na kvalitu výsledku celého tímu. Opisujem, ako jednoduchý malý problém v sebe môže skrývať niekoľko väčších a skrytých problémov a snažím sa na základe vedomostí a skúseností navrhnúť, ako sa s takýmto problémom vysporiadať. Esej hodnotí ľudské charakteristiky a ich vplyv na členov tímu a najčastejšie problémy s charakteristikami spojené.


Geier Martin

Abstrakt. Komunikácia medzi ľuďmi stojacich tvárou v tvár je zložitá a náročná, no zlepšujeme sa v nej každým dňom. Je na nej postavený úspech jednotlivcov i spoločnosti a tiež úspech ich projektov. Ako však úspešne komunikovať pri tvorbe projektu, ak sme od seba vzdialení stovky kilometrov a pritom nás delia rôzne jazyky a zvyky? V eseji opisujem výber komunikačného nástroja vhodného na komunikáciu v otvorených softvérových projektoch, umožňujúcich kolaboráciu neznámych ľudí bez priameho kontaktu. V ďalšej časti poskytujem pohľad na spôsoby komunikácie návrhu softvéru. V najväčšej časti eseje sa však venujem komunikácii o zdrojovom kóde, ktorý je dôležitým faktorom fungovania projektu. Analyzujem najčastejšie problémy, ktoré v komunikácii o projekte môžu vzniknúť a ktoré aj vznikajú. Následne navrhujem viac, či menej efektívne spôsoby ako komunikáciu k projektu usmerniť, alebo sa vyhnúť už tým častiam, ktoré usmernenie potrebujú.


Greppel Ján

Abstrakt. Komunikácia je dôležitá časť projektového manažmentu a preto je potrebné jej venovať patričné úsilie. Som názoru, že výmena informácií nie je iba o jej forme, ale taktiež aj o ľuďoch a ich preferenciách. Dnes už existujú rôzne formy komunikácie – video hovory, wiki stránky, fyzické poznámky, webové stránky a podobne. Vhodný výber komunikácie nie je ľahký a preto si myslím, že je potrebné poznať silné aj slabé stránky každej formy. Pri výbere môžu hrať rolu aj iné faktory – ako napríklad aktuálna nálada členov alebo frekvencia využívania rôznych foriem komunikácie. Tieto znalosti o komunikácií môžu poslúžiť ako základ pri rozhodovaní o forme komunikácie a tak zlepšiť celkovú kvalitu výmeny informácií medzi členmi. Tieto znalosti sú taktiež relevantné nie len v bežných tímoch ale aj pri tých softvérových.


Kišš Marek

Abstrakt. Monitorovanie je dôležitou súčasťou manažmentu projektu. Venujeme sa mu s cieľom získania čo najväčšej kontroly nad procesmi, ktoré je potrebné dynamicky prispôsobovať vyskytujúcim sa zmenám. Použitím správnych metód monitorovania zvyšujeme šance na úspešné ukončenie projektu v požadovanom termíne a rozpočte. Pod pojmom manažment si väčšinou predstavíme súbor činnosti spojených s vedením viacčlenných tímov. No manažovať môžeme aj seba samého pri akejkoľvek činnosti, na ktorej sa podieľame samostatne. Metódy, ktoré pri takomto manažmente budeme používať, môžu vychádzať z metód používaných pri riadení celých tímov. V eseji predstavím niektoré rozšírené prístupy k monitorovaniu a zanalyzujem možnosť ich využitia pri monitorovaní činnosti študenta informatiky počas jedného semestra, za účelom zefektívnenia jeho práce a zvýšenia jeho úspešnosti.


Korec Tomáš

Abstrakt. Komunikácia je jednou z najdôležitejších ľudských zručností. Je základom úspešnosti každej spolupráce. Táto esej sa venuje dôležitosti komunikácie pri vývoji softvérových projektov. Poukazuje na podceňovanie komunikácie, a to i napriek neustále zvyšujúcej sa úrovni a veľkosti softvérových projektov, keďže mnohokrát vývoj týchto projektov prebieha vo viacerých krajinách. Poukazuje na možné dôvody zlyhania projektov a na to, aký veľký podiel na tom môže mať zlá komunikácia. Esej popisuje efektívnu komunikáciu, ako základ úspešnosti každého projektu. Ďalej sa venuje problémom, ktoré s komunikáciou často majú nielen vývojári, ale aj manažéri. Samozrejme tieto problémy sa potom negatívne odrazia na úspešnosti projektu. Venuje sa aj komunikačným štýlom a osobnosti manažéra, ako základu efektívnej komunikácie, ktorá je pre úspech softvérového projektu nevyhnutná.


Ľoch Lukáš

Abstrakt. Ako tím sa nachádzame v simulovanom prostredí, ktoré je tvorené fakultou, jej pedagógmi a študentmi. Tím obsahuje sedem ľudí a všetci sme len z jednej krajiny. Táto príslušnosť je veľmi dôležitým faktorom pre vedenie a komunikáciu v tíme. Budem sa venovať jemnostiam v správaní vedúceho tímu k jeho zverencom pri monokultúrnom tíme. Zoberiem si príklad zo štúdie vo východnej krajine, na ktorý následne aplikujem svoj vlastný názor o mojej rodnej kultúre, ktorý som získal praxou. V druhej polemike sa pokúsim predstaviť si a pracovať akoby v reálnom pracovnom prostredí so zahrnutím internacionalizmu. V tejto časti sa zameriam viac na výhody ale aj nevýhody takéhoto tímu a pokúsim sa vo výhodách nájsť riešenie pre problém, ktorý sa objaví pri monokultúrnom tíme. Výsledné poznatky sa pokúsim aplikovať na simulované prostredie predmetu Tímový projekt.


Mančík Gabriel

Abstrakt. Vývoj a koordinácia softvérového projektu je náročný a často riskantný proces. Manažment rizík má za úlohu študovať riziká spojené s vývojom, snažiť sa ich predvídať a minimalizovať pravdepodobnosť ich výskytu. Táto práca sa zaoberá špeciálne manažmentom rizík pri vývoji produktu zahraničným dodávateľom, keďže pri takomto vývoji vzniká celá rada nových rizikových faktorov. Práca sa zamýšľa nad základnými problémami ale aj problémami spojenými špeciálne s povahou vzťahu klient – zahraničný dodávateľ. Diskutujem nad problematikou správneho výberu dodávateľa, nad rizikami vyplývajúcimi z komunikácie medzi rozličnými kultúrami a problémom spojeným so samotnou vzdialenosťou oboch strán. Pre všetky diskutované problémy som navrhol možné riešenie.


Nagy Gábor

Abstrakt. Esej sa zaoberá výhodami a nevýhodami e-mailovej komunikácie v tímovej práci. Po vymenovaní niektorých podstatných výhod na základe výskumov sa snaží upozorniť čitateľa na to, že väčšina pozitív tohto komunikačného kanála nie je samozrejmosťou. Ich uplatnenie podmieni niekoľkými zisteniami, ktoré sa týkajú najmä spôsobu použitia a profesionálneho prístupu k tejto forme komunikácie. Hľadá chyby, uvažuje o možných riešeniach a takto sa snaží zvyšovať efektivitu komunikácie v tíme.


Ort Miroslav

Abstrakt. Vývoj softvéru je náročný proces, ktorého neodmysliteľnou súčasťou je participácia veľkého množstva ľudí. Vplyvom globalizácie nastupuje trend distribuovaného vývoja softvéru. Tímy analytikov, návrhárov, programátorov, testerov sú rozptýlené po celom svete. Ich vzájomná spolupráca je založená na komunikácii na diaľku. V eseji sa zaoberám dôležitosťou a dôvodom vzniku distribuovaných tímov. Zároveň rozoberám komunikačné prostriedky, ktoré distribuovaný vývojový tím k svojej práci potrebuje s výhodami a úskaliami, ktoré prinášajú. Ďalej v eseji upriamim pozornosť na efektívnosť komunikácie na diaľku a opíšem svoje vlastné skúsenosti. V závere sa pokúsim bližšie pozrieť na udržiavanie tímového ducha pri komunikácii s tímovými kolegami na druhej strane planéty.


Palát Peter

Abstrakt. Obsahom tejto eseje je zamýšľanie sa nad problematikou komunikácie v tímoch, ktoré nepracujú na jednom pracovisku. Členovia takýchto tímov spolu komunikujú na minimálnej úrovni, výsledkom čoho je časté nepochopenie. Snahou tejto eseje je bližšie špecifikovať komunikáciu vo všeobecnosti. Touto témou sa v minulosti zaoberalo mnoho ľudí v rôznych vedných disciplínach ako je sociálna psychológia či filozofia. Poznatky z týchto vedných odborov sa týkajú hlavne komunikácie v rámci osobných stretnutí, preto je veľmi dôležité sa zamyslieť nad tým ako využiť moderné informačné technológie k uľahčeniu komunikácie v distribuovaných tímoch. Na konci eseje sa nachádza opis osobnej skúsenosti autora s prácou v distribuovanom tíme, v ktorej sú opísané problémy spojené s komunikáciou a ich riešenia.


Proksa Ondrej

Abstrakt. V súčasnosti sa kladú vysoké nároky na vývoj softvéru. Už nestačí byť len dobrý, ale musíme byť vynikajúci, pokiaľ chceme dosiahnuť viac. Jedným z kľúčových členov tímu je vedúci, ktorý zodpovedá za fungovanie, realizáciu a okrem iného aj za komunikáciu. Práca a fungovanie tímu je vždy o ľuďoch a komunikácií medzi nimi. Pre vedúceho tímu je náročné, aby vždy viedol komunikáciu správnym smerom a dokázal motivovať tím k úspechom. V tejto eseji sa venujem formám komunikácie, následne skúmam efektívnosť a výhody resp. nevýhody komunikačných nástrojov. V ďalšej časti venujem priestor správnej komunikácii v tíme z pohľadu vedúceho a tiež pripájam môj názor na efektívnu komunikáciu prepojenú s motiváciou.


Račko Michal

Abstrakt. Komunikácia je v prípade projektov, na ktorých sa podieľa viacero ľudí, dôležitým prostriedkom pri riešení problémov. Napomáha celému tímu ostať v obraze a mať prístup k aktuálnemu dianiu na projekte. Je však potrebné, aby mal každý člen tímu obraz o celkovom stave riešenia? Potrebuje všetky informácie o dianí v tíme pri práci na svojej časti problému? Je nutné, aby sa každý vyjadroval ku celkovému riešeniu? Na tieto otázky sa pokúsim odpovedať a poskytnúť čitateľovi obraz o mojom pohľade na túto problematiku. Uvediem čitateľa do problematiky komunikácie v tíme a vyjadrím názor na jednotlivé komunikačné praktiky využívané pri riadení tímu.


Staňo Filip

Abstrakt. Komunikácia je základom každého spolužitia a spolupráce ľudstva. Pri tvorbe softvérových tímových projektov je výber správnej komunikácie oporným bodom spolupráce. Aj z tohoto dôvodu sa v tejto eseji pokúsim priblížiť jednotlivé formy komunikácie v rámci softvérového projektu. Predmetom eseje bude distribuovaná a lokálna komunikácia a odôvodnenie, prečo je lokálna výhodou. Následne približujem formálne a neformálne jednanie v tíme, vplyv oboch na celkovú morálku a taktiež navrhujem správnu kombináciu oboch. V neposlednom rade opisujem aj synchrónnu a asynchrónnu komunikáciu a pokúšam sa identifikovať kritéria, kedy vybrať, ktorú z metód. V tejto eseji detailne priblížim rozdiely medzi spomínanými metódami komunikácie a následne opisujem dôsledky týchto rozdielov. Neskôr rozoberiem aplikovateľnosť jednotlivých metód v rozličných situáciach a prípadné bežné dôsledky nesprávneho výberu metódy. V eseji porovnávam vhodnosť spomínaných metód podľa toho, či sa jedná o menšiu, či väčšiu skupinu ľudí, tiež podľa toho, v akej vývojovej fáze softvéru sa tím nachádza.


Šteňová Andrea

Abstrakt. Komunikácia v tíme je kritickou podmienkou na to, aby bol projekt úspešný. Pri práci v distribuovanom tíme je manažment komunikácie oveľa dôležitejší a náročnejší. Členovia tímu musia komunikovať a spolupracovať aj s niekým, koho nikdy nestretli. Pri týchto tímoch nie je možná osobná komunikácia, ktorú preferuje väčšina z nás. S rastom nových technológií na podporu komunikácie sa otvárajú možnosti zefektívnenia komunikácie aj pri lokálnych tímoch. Ich správnym používaním sa dajú riešiť problémy, s ktorými je spojená tvorba distribuovaných tímov. V eseji identifikujem rôzne formy komunikácie a možnosti ich efektívneho využívania. Môže byť distribuovaný tím efektívny? To nezávisí len od komunikácie. Ale tá efektívna byť môže.


Vandlíková Diana

Abstrakt. Monitorovanie je pre úspešné dokončenie projektu kľúčové. Bez monitorovania skutočného aktuálneho stavu projektu sa môžu v závere vyskytnúť chyby, o ktorých sme nemali ani tušenia. Jednotliví členovia tímu dokážu svoje chyby dlho ukrývať. Nie je to len ich chybou, ale často aj chybou nedostatočných skúseností. Na monitorovanie sa môžeme pozerať z viacerých pohľadov. Nielen ako na monitorovanie jednotlivých častí, ale aj ako na smerovanie celku a jeho aktuálny stav. Pritom oba pohľady sú rovnako dôležité. Monitorovanie nemôžeme položiť na plecia jednotlivca – manažéra monitorovania alebo mentora, ale každý musí na monitorovaní spolupracovať. Vyzdvihujem potrebu osobnej zodpovednosti jednotlivých členov tímu a potrebu komunikácie o chybách a stave jednotlivých komponentov. Tomu má predovšetkým slúžiť stretnutie celého tímu, kde sa manažér monitorovania snaží podnietiť členov ku komunikácii o stave ich práce. Nástroje pre monitorovanie a skúsený mentor sú vhodným prostriedkom, ale nezaručujú dobrý výsledok.


Left Separator
plán rozvrh komunikácia softvérový projekt tím monitorovanie agilný vývoj zákazník riziká riziko Scrum plánovanie manažment rizík manažment verzií manažment nevýhody kvalita softvér extrémne programovanie párové programovanie motivácia úspech podporné prostriedky správa verzií manažment kvality dokumentácia agilné metódy vývoj softvéru úlohy softvérové metriky tímový projekt manažment dokumentácie projekt metriky vodopádový model manuál príručka podpora vývoja malé tímy použiteľnosť testovanie kvalita softvéru podporné nástroje manažment podpory vývoja konfigurácia softvéru kontrola kvality verziovací systém efektívnosť agilné metódy vývoja