Zbierka esejí 2013
Home Home EN
"tím"
Arpáš Jozef

Abstrakt. Esej sa zaoberá rozdielnymi spôsobmi komunikácie vnútri tímu a medzi tímami navzájom počas vývoja softvéru. Zameriava sa najmä na prípady vývoja softvéru, na ktorom spolupracujú tímy sídliace v jednej budove, u ktorých je však úroveň komunikácie podobná ako u tímoch vzdialených tisícky kilometrov. Identifikoval som príčiny, prečo je komunikácia medzi tímami tak potrebná. Tento fakt je spôsobený najmä vzájomnou závislosťou jednotlivých tímov. Môžem konštatovať, že nedostatočná komunikácia je zapríčinená hlavne spôsobmi, ktoré aplikujú členovia tímov na komunikáciu mimo tímu. Ako hlavný problém možno označiť zvýšenie emailovej komunikácie, práve na úkor verbálnej komunikácie. Následne som tieto skutočnosti podložil mojimi skúsenosťami z praxe, ktoré potvrdzujú, že členovia tímov majú buď osobné prekážky, prečo nedostatočne komunikujú s členmi iných tímov, alebo nevedia identifikovať osobu, s ktorou potrebujú komunikovať, alebo iné osobnostné či povahové prekážky, ktoré im bránia v komunikácii. V závere eseje som navrhol riešenie ako predchádzať nedostatočnej komunikácii medzi tímami, ktoré je založené na správnom vedení členov tímu projektovými manažérmi plynúcom do zlepšenia ich komunikačných schopností a samostatnosti riešenia problémov.


Baloga Jakub

Abstrakt. Keď sa stretne skupina ľudí, ktorí majú vytvoriť tím a spolupracovať na nejakom väčšom projekte, môžu sa stretnúť najrôznejšie povahy s rozličnými schopnosťami a skúsenosťami. Na schopnosti a skúsenosti sa pri výbere členov tímu kladie dostatočný dôraz. Nie vždy je však dostatočný dôraz kladený na to, aká bude dynamika vzťahov medzi jednotlivými členmi tímu. Belbin identifikoval 9 rôznych tímových rolí. Tieto roly nám dokážu povedať, ako budú členovia tímu spolupracovať, predpoklady pre spôsob komunikácie medzi členmi tímu, či sa prejaví synergia rolí a posunie to tím dopredu, alebo bude medzi členmi tímu vznikať napätie a budú celý tím brzdiť. V tejto eseji chcem uvažovať nad interakciami jednotlivých rolí, ich vplyvom na efektivitu tímu, možnosťami vedúceho tímu komunikovať s členmi, spôsobmi efektívnej komunikácie, možnosťami viesť ich k zaujatiu rolí potrebných pre čo najlepšie fungovanie tímu a predchádzanie možných problémov.


Čertek Martin

Abstrakt. Správne fungovanie tímu ako celku vyžaduje mnoho úsilia, zvládnuť niekoľko, často osobnostne a typologicky odlišných členov prináša so sebou potrebu správneho spôsobu komunikácie medzi jednotlivými členmi tímu. Základným kameňom pre efektívne zdieľanie a výmenu informácií je znalosť prostredia a možných prenosových kanálov. Pri zvládaní tímu ľudí sú tieto aspekty ešte dôležitejšie, keďže spôsoby komunikácie sa menia dynamicky, často s meniacimi sa náladami a rozpoložením jednotlivých členov tímu. Sústreďujem sa na procesy vzniku tímu a faktory ovplyvňujúce konanie jednotlivca v tíme, a to ako tím tvaruje členov. Posudzujem vplyv a prínos komunikácie medzi jednotlivými členmi pri rôznych formách komunikovania kladúc dôraz na emocionálne zložky osobnosti. V eseji predkladám aj spôsoby pozitívneho a negatívneho emocionálneho pôsobenia na členov tímu ovplyvňujúce nárast celkovej produktivity tímu s ohľadom na dôležitosť emocionálnej inteligencie.


Demovič Ľuboš

Abstrakt. Úspech v tímovom projekte záleží na mnohých veciach – od tých najmenej podstatných až po mimoriadne dôležité aspekty. Každý úspech musí prekonať nesmierne množstvo rôznych rizík, ktoré by mali skúsení manažéri rizík vedieť čím skôr odhaliť. Zároveň by mali efektívne a spoľahlivo vyhodnotiť, ako hroziace sa nebezpečenstvo odstrániť, alebo aspoň zmierniť. Najväčšou konkurenčnou výhodou pri realizácii projektu je tímová spolupráca, ktorá má mimoriadne veľkú silu. Ale v každom tíme raz nastanú sociogénne riziká, ktoré by mohli zapríčiniť rozpad tímu. V tejto eseji priblížim hlavné príčiny zlyhania tímu a súčasne opíšem, ako tieto dôvody rozpoznať a odstrániť. Tím ľudí, ktorý dokáže ťahať za jeden povraz, môže byť veľmi rýchlo najúspešnejší v akomkoľvek odvetí.


Greppel Ján

Abstrakt. Komunikácia je dôležitá časť projektového manažmentu a preto je potrebné jej venovať patričné úsilie. Som názoru, že výmena informácií nie je iba o jej forme, ale taktiež aj o ľuďoch a ich preferenciách. Dnes už existujú rôzne formy komunikácie – video hovory, wiki stránky, fyzické poznámky, webové stránky a podobne. Vhodný výber komunikácie nie je ľahký a preto si myslím, že je potrebné poznať silné aj slabé stránky každej formy. Pri výbere môžu hrať rolu aj iné faktory – ako napríklad aktuálna nálada členov alebo frekvencia využívania rôznych foriem komunikácie. Tieto znalosti o komunikácií môžu poslúžiť ako základ pri rozhodovaní o forme komunikácie a tak zlepšiť celkovú kvalitu výmeny informácií medzi členmi. Tieto znalosti sú taktiež relevantné nie len v bežných tímoch ale aj pri tých softvérových.


Hlavenka Marián

Abstrakt. Najhoršie problémy, ktoré sa môžu objaviť počas priebehu softvérového projektu, sú tie neočakávané. Preto je nesmierne dôležité pre úspech celého projektu, vybrať správny postup manažmentu rizík hneď na začiatku projektu, aby sme určili všetky možné riziká a nestretli sa so žiadnymi neočakávanými problémami. Voľba nesprávneho alebo nevhodného postupu pre svoj tím, môže znamenať zbytočné komplikácie alebo aj kompletné zlyhanie samotného manažmentu rizík, čo môže viesť k zlyhaniu celého projektu. Ako vyberiem ten správny postup manažmentu rizík pre projekt? Ako závisí výber postupu od štruktúry tímu? Práve pre tieto otázky som hľadal odpoveď. Vybral som štyri postupy manažmentu rizík, ktoré porovnávam v ich vhodnosti pre rôzne štruktúry tímu počas všetkých fáz daných postupov. Každý postup má svoje uplatnenie v špecifických prípadoch, ale sú tu aj nedostatky, ktoré sa najlepšie odstránia kombinovaním viacerých postupov.


Korec Tomáš

Abstrakt. Komunikácia je jednou z najdôležitejších ľudských zručností. Je základom úspešnosti každej spolupráce. Táto esej sa venuje dôležitosti komunikácie pri vývoji softvérových projektov. Poukazuje na podceňovanie komunikácie, a to i napriek neustále zvyšujúcej sa úrovni a veľkosti softvérových projektov, keďže mnohokrát vývoj týchto projektov prebieha vo viacerých krajinách. Poukazuje na možné dôvody zlyhania projektov a na to, aký veľký podiel na tom môže mať zlá komunikácia. Esej popisuje efektívnu komunikáciu, ako základ úspešnosti každého projektu. Ďalej sa venuje problémom, ktoré s komunikáciou často majú nielen vývojári, ale aj manažéri. Samozrejme tieto problémy sa potom negatívne odrazia na úspešnosti projektu. Venuje sa aj komunikačným štýlom a osobnosti manažéra, ako základu efektívnej komunikácie, ktorá je pre úspech softvérového projektu nevyhnutná.


Roško Michal

Abstrakt. Plánovanie akéhokoľvek projektu je činnosť zložitá a plánovanie projektu, ktorý má byť podľa predstáv zákazníka ešte viacej. Je preto používanie SCRUM-u naozaj ideálne vo všetkých prípadoch? SCRUM sa síce aktívne používa a ponúka možnosti, ako vytvoriť produkt, ktorý je podľa predstáv zákazníka, ale aký faktor zohrávajú skúsenosti členov tímu pri plánovaním v SCRUM-e? Aké skúsenosti musí mať manažér plánovania pre vytvorenie úspešného projektu? Mnohé ďalšie otázky sa vynárajú pri zamyslení sa nad nadpisom, či je SCRUM to pravé orechové pre manažéra plánovania. Plánovanie jednotlivých etáp v SCRUM-e má svoje úskalia, a práve plánovanie môže byť ovplyvnené viacerými faktormi. SCRUM je založený na tíme, ale čo ak nie je tento tím dostatočne skúsený? Jedným z najhlavnejších faktorov, ktorý ovplyvňuje viaceré etapy, nie len plánovanie, je práve skúsenosť. Či už skúsenosť na strane tímu, členov tímu alebo na strane manažéra plánovania.


Left Separator
plán rozvrh komunikácia softvérový projekt tím monitorovanie agilný vývoj zákazník riziká riziko Scrum plánovanie manažment rizík manažment verzií manažment nevýhody kvalita softvér extrémne programovanie párové programovanie motivácia úspech podporné prostriedky správa verzií manažment kvality dokumentácia agilné metódy vývoj softvéru úlohy softvérové metriky tímový projekt manažment dokumentácie projekt metriky vodopádový model manuál príručka podpora vývoja malé tímy použiteľnosť testovanie kvalita softvéru podporné nástroje manažment podpory vývoja konfigurácia softvéru kontrola kvality verziovací systém efektívnosť agilné metódy vývoja