Zbierka esejí 2013
Home Home EN
Skupina 1
Danada Ondrej

Abstrakt. Organizácie tretieho sektora majú často veľmi obmedzený rozpočet, a preto sú nútené realizovať svoje softvérové projekty vo vlastnej réžii. Tieto typy projektov majú svoje špecifické charakteristiky, a preto sa s ich prípravou a realizáciou spájajú trochu odlišné riziká ako v komerčných projektoch profesionálov. Cieľom tejto eseje je identifikovať a stručne opísať tieto charakteristiky a porovnať riziká s rizikami bežných softvérových projektov. Za najväčšie riziko možno pomerne jednoznačne považovať nedostatok personálu, ktoré hrozí vo zvýšenej miere a jeho dopady sú horšie ako pri iných typoch projektov. Možnosti predchádzania tejto hrozbe sú taktiež obmedzené a treba siahnuť po iných riešeniach. Niektoré riziká sú však vďaka určitým charakteristikám ako napríklad dobrá znalosť domény skôr zanedbateľné a hrozba, že nastanú, je minimálna.


Dulačka Peter

Abstrakt. Vytvorenie tímu je náročná úloha, kedy je potrebné skombinovať nielen kvalitatívne, ale aj osobnostné charakteristiky jeho členov tak, aby sa navzájom dopĺňali. Fungovanie tímu pri použití metodológie Scrum je o to dôležitejšie, že prakticky nie je čas na zaváhania. V eseji diskutujem dôležitosť jednotlivca v tíme, problémy, ktoré jednotlivec môže spôsobiť a ako jednotlivec dokáže vplývať na kvalitu výsledku celého tímu. Opisujem, ako jednoduchý malý problém v sebe môže skrývať niekoľko väčších a skrytých problémov a snažím sa na základe vedomostí a skúseností navrhnúť, ako sa s takýmto problémom vysporiadať. Esej hodnotí ľudské charakteristiky a ich vplyv na členov tímu a najčastejšie problémy s charakteristikami spojené.


Filčák Tomáš

Abstrakt. Monitorovanie je dôležitá súčasť vývoja softvéru. Je mnoho zdrojov, ktoré rozoberajú jednotlivé prístupy, klady a zápory, využitie získaných poznatkov a problémov s tým spojených. Úplne odlišná je však téma vplyvu spôsobu aplikovania vybranej metriky. Nejde pri tom o inú formu, ale o spôsob uvedenia do praxe. Týchto spôsobov je viac a každý z nich prináša určité špecifiká, ktoré môžu ovplyvniť ako samotný vývoj, tak i pracovné a profesionálne vzťahy v rámci tímu i mimo neho. Chcel by som sa zamyslieť nad rozličnými spôsobmi monitorovania zamestnancov a samotného vývoja a vplyv uplatnenia tohto spôsobu na ich správanie a kvalitu.


Lihocký Michal

Abstrakt. Manažment rizík je činnosť, ktorá napriek tomu, že je všeobecne vnímaná za dôležitú, je často vykonávaná len v minimálnej miere či dokonca vôbec, čo predstavuje problém, ktorý je predmetom tejto eseje. Čo teda predstavuje prekážku pri zavádzaní manažmentu rizík do vývoja? S akými ďalšími problémami sa pri vykonávaní manažmentu rizík môžeme stretnúť? Aké sú najčastejšie riziká pri vývoji softvérových projektov? Na čo sa oplatí zamerať? Existuje nejaký prístup či metóda, ktoré sa javia byť riešením spomínaných problémov? Je takýto prístup použiteľný aj v našom projekte v rámci predmetu Tímový projekt? Práve nad týmito otázkami som sa pokúsil zamyslieť v tejto eseji.


Ľoch Lukáš

Abstrakt. Ako tím sa nachádzame v simulovanom prostredí, ktoré je tvorené fakultou, jej pedagógmi a študentmi. Tím obsahuje sedem ľudí a všetci sme len z jednej krajiny. Táto príslušnosť je veľmi dôležitým faktorom pre vedenie a komunikáciu v tíme. Budem sa venovať jemnostiam v správaní vedúceho tímu k jeho zverencom pri monokultúrnom tíme. Zoberiem si príklad zo štúdie vo východnej krajine, na ktorý následne aplikujem svoj vlastný názor o mojej rodnej kultúre, ktorý som získal praxou. V druhej polemike sa pokúsim predstaviť si a pracovať akoby v reálnom pracovnom prostredí so zahrnutím internacionalizmu. V tejto časti sa zameriam viac na výhody ale aj nevýhody takéhoto tímu a pokúsim sa vo výhodách nájsť riešenie pre problém, ktorý sa objaví pri monokultúrnom tíme. Výsledné poznatky sa pokúsim aplikovať na simulované prostredie predmetu Tímový projekt.


Mančík Gabriel

Abstrakt. Vývoj a koordinácia softvérového projektu je náročný a často riskantný proces. Manažment rizík má za úlohu študovať riziká spojené s vývojom, snažiť sa ich predvídať a minimalizovať pravdepodobnosť ich výskytu. Táto práca sa zaoberá špeciálne manažmentom rizík pri vývoji produktu zahraničným dodávateľom, keďže pri takomto vývoji vzniká celá rada nových rizikových faktorov. Práca sa zamýšľa nad základnými problémami ale aj problémami spojenými špeciálne s povahou vzťahu klient – zahraničný dodávateľ. Diskutujem nad problematikou správneho výberu dodávateľa, nad rizikami vyplývajúcimi z komunikácie medzi rozličnými kultúrami a problémom spojeným so samotnou vzdialenosťou oboch strán. Pre všetky diskutované problémy som navrhol možné riešenie.


Michalko Matúš

Abstrakt. Prostriedkov podporujúcich vývoj softvéru začína byť na trhu akosi mnoho. S ich využitím sa vývoj stáva jednoduchším, organizovanejším a príjemnejším. Zdokonaľovanie týchto softvérových produktov, pridávanie nových možností a zohľadňovanie mnohých rôznorodých požiadaviek však zvyšuje ich zložitosť, čas potrebný na ich osvojenie, čas strávený ich používaním a v konečnom dôsledku aj celkovú produktivitu tímu. Otázkou teda je, do akej miery je tento softvér užitočný a na akých projektoch, a ako si vedieť zvoliť ten správny produkt. Kým napríklad softvér umožňujúci manažment verzií zdrojového kódu a spoluprácu viacerých vývojárov na tom istom projekte sa stáva nevyhnutnosťou už aj na menších projektoch, k ostatným podporným prostriedkom sa každý stavia inak. V tejto eseji sa zamýšľam nad niektorými možnosťami a nápadmi na zlepšenia systémov na manažment verzií zdrojového kódu, systémov na sledovanie zmien a na iné technické stránky sprevádzajúce samotný vývoj softvérových produktov.


Mikuda Šimon

Abstrakt. Vytváranie hier určite patrí ku viac netradičným odvetviam informačných technológií, ale zato určite ku zábavnejším. Hry prinášajú nové koncepty, ktoré sa v ostatných softvérových projektoch nevyskytujú, a ktoré sú kritické, aby sme mohli vytvoriť kvalitnú hru. Autor v tejto eseji hovorí o úskaliach a problémoch z oblasti testovania hier a bližšie rozoberá túto tému. Dáva do popredia otázky ako: Je testovanie hier vôbec nutné? V čom sa to líši testovanie od hrania hier? Ako najlepšie postupovať pri testovaní hier? Cieľom eseje je analyzovať základné princípy testovania a ich možnú aplikáciu do procesu vývoja hier.


Piták Juraj

Abstrakt. Pri založení projektu často vzniká oddelenie tvorby dokumentácie. Dokumentácia sa vytvára počas celého životného cyklu projektu. Mnoho ľudí si to nemyslí, avšak ona je súčasťou výsledného projektu. Pri vzniku kapitálu na projekt sa určitá časť kladie na vývoj dokumentácie. Niektoré veľké spoločnosti používajú systémy, ktoré dokážu spravovať dokumentáciu. V prvej časti som sa venoval používaniu podobných systémov. Porovnal som, kedy je vhodné začať používať systémy. Keďže dávame určitú finančnú časť z projektu aj na dokumentáciu, musíme ju vytvoriť kvalitnú. Používanie systémov na správu dokumentácií nezaručuje kvalitu. Ak je dokumentácia kvalitná, hovorí často aj o kvalitnom softvéri. Napísanie dobrého textu nie je vôbec jednoduché. Písanie si vyžaduje veľkú pozornosť. Taktiež nadväzuje na manažment dokumentácií. Naznačujem, ako treba písať technickú dokumentáciu.


Puckallér Róbert

Abstrakt. Z pohľadu vývoja softvéru v tímoch chceme poukázať na dôležitosť a užitočnosť používania podporných prostriedkov v rôznych fázach životného cyklu softvéru. Najviac sa zameriavame na možnosti distribuovaných tímov, pretože na nich sa najlepšie dá ukázať, čo všetko sú schopné tieto nástroje sprostredkovať. Opisujeme dôležité aspekty, na ktoré treba prihliadať pri výbere správnych nástrojov, ktorý je kľúčový, pretože nemusí platiť, že z používania hocijakého prostriedku získame aj nejaký osoh.


Račko Michal

Abstrakt. Komunikácia je v prípade projektov, na ktorých sa podieľa viacero ľudí, dôležitým prostriedkom pri riešení problémov. Napomáha celému tímu ostať v obraze a mať prístup k aktuálnemu dianiu na projekte. Je však potrebné, aby mal každý člen tímu obraz o celkovom stave riešenia? Potrebuje všetky informácie o dianí v tíme pri práci na svojej časti problému? Je nutné, aby sa každý vyjadroval ku celkovému riešeniu? Na tieto otázky sa pokúsim odpovedať a poskytnúť čitateľovi obraz o mojom pohľade na túto problematiku. Uvediem čitateľa do problematiky komunikácie v tíme a vyjadrím názor na jednotlivé komunikačné praktiky využívané pri riadení tímu.


Rešetár Jozef

Abstrakt. Väčšina ľudí nerada pozerá do budúcnosti a radšej si užívajú prítomnosť, čo najviac ako môžu. Pričom nemyslia na to, ako sa to môže odzrkadliť na ich budúcnosti. Neplánujú, nechcú plánovať, pretože ich to môže o niečo v tomto momente pripraviť - minimálne o čas, ktorý pri príprave plánu alebo rozvrhu mohli stráviť. Neuvedomujú si, že plán je veľmi dôležitá súčasť každej práce a aj keď si plánujú jednoduché veci ako napríklad, čo dnes budú robiť, zložitejšie a častokrát oveľa dôležitejšie plány sa im vytvárajú ťažšie, odkladajú ich na neskôr až sa stane, že plán nepotrebujú lebo danú situáciu musia riešiť ihneď – zapochodu. Paradoxom je práve to, že nie plánovanie zabíja čas, ale neplánovanie je častým zdrojom opakovania veci z dôvodu pochybenia alebo celkového zlyhania. Nechuť k plánovaniu sa prejavuje aj vo vývoji softvéru. Táto skutočnosť ma vedie k téme tejto eseje – Plánovanie úspechu. Čo je pre úspešné plánovanie dôležité? Majú vplyv dobré odhady na plánovanie? Ako čeliť pričinám neúspechu pri vývoji softvéru z hľadiska plánovania? A nakoniec, prečo sme pochybili pri prvom odovzdaní tímového projektu? Odpovede na tieto otázky nájdete v tejto eseji.


Roško Bohuš

Abstrakt. Proces monitorovania ako celku je základným prvkom odhaľovania práce na projekte. V esej som uvažoval a rozoberal metódy prípadov použitia, fuzzy logiky a zúčastnených strán na vyjadrenie subjektívneho stanoviska využívania týchto metód vo väčších alebo menších projektoch, aby sa obmedzilo plytvaním zdrojov ako sú čas a náklady a dosiahol sa celkový úspech projektu. Je dôležité nájsť kompromisy v riešeniach a ponúknuť zákazníkovi ideálne riešenie. Monitorovanie musí mať stanovené ciele a metriky. Potom pomáha manažérom usmerňovať projekt, držať projekt na správnej ceste do cieľa a včasne odhaľovať chyby, ktoré by mohli spôsobiť práve mrhanie časom na vývoji projektu. Musíme ho vykonávať tak, aby pomáhalo a nie škodilo.


Šurek Marek

Abstrakt. Plánovanie patrí medzi hlavné súčasti vývoja každého softvérového projektu. Poznáme rôzne modely vývoja softvéru, z ktorých vyplývajú isté špecifiká pri plánovaní. Ja sa venujem hlavne spôsobu plánovania v metodike Scrum. Zaoberám sa najmä jeho vhodnosťou pri nasadení v menších či väčších softvérových aplikáciách. Najväčšiu váhu pritom prikladám praktickej použiteľnosti tohto vývojového modelu pri plánovaní projektov. Aby som pokryl kompletné spektrum, vychádzam z odborných a praktických skúseností ľudí z komerčného prostredia. Keďže mám tiež skúsenosti z firemného prostredia, časť tejto eseje som venoval mojim priamym skúsenostiam s plánovaním v stredne veľkej firme. Použitie Scrum ako východiskového modelu vývoja pri tímovom projekte pokladám ako ďalšiu vhodnú oblasť, na ktorú je dobré sa zamerať a diskutovať o nej v primeranom rozsahu.


Left Separator
plán rozvrh komunikácia softvérový projekt tím monitorovanie agilný vývoj zákazník riziká riziko Scrum plánovanie manažment rizík manažment verzií manažment nevýhody kvalita softvér extrémne programovanie párové programovanie motivácia úspech podporné prostriedky správa verzií manažment kvality dokumentácia agilné metódy vývoj softvéru úlohy softvérové metriky tímový projekt manažment dokumentácie projekt metriky vodopádový model manuál príručka podpora vývoja malé tímy použiteľnosť testovanie kvalita softvéru podporné nástroje manažment podpory vývoja konfigurácia softvéru kontrola kvality verziovací systém efektívnosť agilné metódy vývoja