Zbierka esejí 2013
Home Home EN
Skupina 3
Antala Ján

Abstrakt. Plánovanie je jednou z najdôležitejších etáp manažmentu projektu súvisiaceho s tvorbou softvérového produktu. Postupom času vznikajú rôzne techniky plánovania, pomocou ktorých vieme projekt úspešne dokončiť v požadovanom čase a požadovanej kvalite. Každý spôsob má svoje výhody aj nevýhody, a preto je potrebné zvoliť ten správny, alebo si existujúci prispôsobiť vlastným potrebám či potrebám projektu. Esej prezentuje rôzne možnosti plánovania. Zamýšla sa, prečo a kedy by ich bolo vhodné alebo nevhodné použiť a navrhuje lepšie riešenie, ktoré minimalizuje ich nedostatky a zvyšuje realistickosť vytváraného rozvrhu. Navrhnuté riešenie taktiež obsahuje mechanizmy na zabránenie neustálych zmien špecifikácie a s tým spojeným predlžovaním času implementácie produktu. Esej rozmýšľa aj nad možnými rozšíreniami navrhnutého riešenia, pomocou ktorých je možné dospieť k ešte lepším výsledkom, no zároveň môžu so sebou niesť aj určité riziká.


Bohunická Ivana

Abstrakt. Plánovanie je nevyhnutnou súčasťou tvorby softvérového projektu a určuje jeho smerovanie od samotného počiatku. Vytvorený plán sa vezie s projektom celý jeho život, preto je potrebné pripraviť skutočne dobrý plán. V eseji chcem pripomenúť, že vytvorenie plánu nie je jednoduché a prináša viacero problémov. Našťastie existuje množstvo stratégii ako sa k plánovaniu postaviť. Zaujímavým postupom je spôsob dvoch plánov. Jeden predstavuje pesimistický plán určený pre zákazníka a druhý, optimistický plán, určený pre vývojárov. Ďalší prístup, ktorému budem venovať značnú pozornosť, je agilný vývoj a jeho metóda Scrum. Scrum je orientovaný na ľudí a ich vzťahy, procesy sú v tejto metóde druhoradé. Snahou tejto eseje je zhodnotiť tieto dva prístupy, vzájomne ich porovnať a odporučiť ich použitie v závislosti od druhu projektu.


Čertek Martin

Abstrakt. Správne fungovanie tímu ako celku vyžaduje mnoho úsilia, zvládnuť niekoľko, často osobnostne a typologicky odlišných členov prináša so sebou potrebu správneho spôsobu komunikácie medzi jednotlivými členmi tímu. Základným kameňom pre efektívne zdieľanie a výmenu informácií je znalosť prostredia a možných prenosových kanálov. Pri zvládaní tímu ľudí sú tieto aspekty ešte dôležitejšie, keďže spôsoby komunikácie sa menia dynamicky, často s meniacimi sa náladami a rozpoložením jednotlivých členov tímu. Sústreďujem sa na procesy vzniku tímu a faktory ovplyvňujúce konanie jednotlivca v tíme, a to ako tím tvaruje členov. Posudzujem vplyv a prínos komunikácie medzi jednotlivými členmi pri rôznych formách komunikovania kladúc dôraz na emocionálne zložky osobnosti. V eseji predkladám aj spôsoby pozitívneho a negatívneho emocionálneho pôsobenia na členov tímu ovplyvňujúce nárast celkovej produktivity tímu s ohľadom na dôležitosť emocionálnej inteligencie.


Gondár Jakub

Abstrakt. Manažment rizík je dôležitým prvkom pri riadení vývoja softvérových projektov. Ukazuje sa však, že manažment rizík sa pri vývoji často podceňuje, alebo chýba vôbec. Uvažujem, že to môže byť spôsobené nedostatočným vzdelaním v oblasti riadenia projektu. V mojej eseji sa zaoberám otázkou, či vyučovanie manažmentu rizík pomôže predchádzať zlyhaniam pri vývoji projektov. Esej začína úvodom do problematiky, potom sa zaoberám potrebnosťou výučby manažmentu rizík pre študentov softvérového inžinierstva. Rozoberám niektoré spôsoby výučby zo zahraničia. Spomínam výučbu na základe prípadových štúdii a zaujímavú metódu výučby inovatívnou hrou. V závere sumarizujem výsledky jednotlivých metód.


Greppel Ján

Abstrakt. Komunikácia je dôležitá časť projektového manažmentu a preto je potrebné jej venovať patričné úsilie. Som názoru, že výmena informácií nie je iba o jej forme, ale taktiež aj o ľuďoch a ich preferenciách. Dnes už existujú rôzne formy komunikácie – video hovory, wiki stránky, fyzické poznámky, webové stránky a podobne. Vhodný výber komunikácie nie je ľahký a preto si myslím, že je potrebné poznať silné aj slabé stránky každej formy. Pri výbere môžu hrať rolu aj iné faktory – ako napríklad aktuálna nálada členov alebo frekvencia využívania rôznych foriem komunikácie. Tieto znalosti o komunikácií môžu poslúžiť ako základ pri rozhodovaní o forme komunikácie a tak zlepšiť celkovú kvalitu výmeny informácií medzi členmi. Tieto znalosti sú taktiež relevantné nie len v bežných tímoch ale aj pri tých softvérových.


Grman Ondrej

Abstrakt. Softvér je komplexné dielo, s veľkým priestorom, kde sa môžu vyskytnúť chyby. Práca pojednáva o rôznych spôsoboch, ako tento priestor eliminovať, ako sledovať proces chyby, hľadať kritické miesta pre vznik chýb, odhaľovať ich ešte v zárodku. V práci sledujem rozdiely medzi výskytom a detekciou „veľkých“ chýb, teda tých, ktoré sú viditeľné jednak z pohľadu ich odhaľovania , ale viditeľné aj v podobe následkov, ktoré ich zanedbanie prináša. Ďalej sa práca sústreďuje na fenomén chýb z nedbanlivosti, nepozornosti, pri ktorom vzniká drvivá väčšina nedostatkov softvéru, pri prvom pohľade zdanlivo nepodstatných, no v konečnom dôsledku pri nevhodne kombinácií a veľkom množstve pre správnosť fungovania softvéru chýb kritických.


Hudačinová Silvia

Abstrakt. Esej sa zaoberá monitorovaním softvérových projektov. Zameriava sa hlavne na tú časť kontroly projektov, kde vystupuje zákazník. Opisuje pohľad zákazníka aj manažéra na monitorovanie projektu a nevyhýba sa problémom, ktoré tu môžu nastať. Pri práci manažéra je tu dôležitá technická úvaha CBR, ktorá rieši nové problémy prispôsobením starých riešení. Esej popisuje aj metódy a modely, ktoré sa manažér môže rozhodnúť využiť. Model pre sledovanie projektu so zúčastnenými stranami popisuje myšlienku monitorovania projektu so spoluprácou klienta. Naproti tomu Metóda EVA vyžaduje spoluprácu zákazníka len minimálne, a to pri analýze požiadaviek. Práca ďalej opisuje spoluprácu klienta a manažéra a čo bude výsledkom ich spolupráce pri cykle PDC.


Igaz Michal

Abstrakt. Esej vypovedá o problematike dokumentácie ako takej a o problémoch, ktoré sú späté s jej tvorbou. Vysvetľuje, ako sa dokumentácia stala silným nástrojom rôznych zložiek manažmentu projektu a tiež jej predajnosti klientovi. Subjektívne je tu opísaný význam a vplyv dokumentácie na projekt spolu s podrobnejším opisom týchto dvoch termínov. Autor využil svoje osobné skúsenosti s danou problematikou a vnáša do eseje aj svoje stanovisko na vplyv dokumentácie na projekt, jej význam pre rôzne zložky tímu, ktorý softvérový produkt vytvára a tiež aj tvorbu samotnej dokumentácie. Okrem toho vnáša do eseje aj kritiku nedostatku či prebytku dokumentácie a navrhuje alternatívy, ktoré by tento problém mohli pomôcť vyriešiť aj za cenu počiatočných prekážok.


Kujan Jozef

Abstrakt. Čoraz častejšie sa v oblasti informačných technológii používa výraz používateľov zážitok. Daný pojem začal vznikať pri vývoji systémov pre zákazníkov. Nutnosť vzniku tohto pojmu pramení z viacerých udalostí. Tieto udalosti boli skôr odpoveďou na potreby vtedajšej doby. V dnešnej dobe je skôr požadované manažérske rozhodnutie. Napriek veľkému úsiliu vynaloženému pri zlepšovaní webových stránok z pohľadu použiteľnosti, je stále použiteľnosť z pohľadu kvality v úzadí. Dôvodov, prečo tomu stále tak je, môže byť viacej. Esej opisuje túto oblasť so zameraním na motivovanie kompetentných zlepšiť softvér aj cez tento atribút kvality. Zároveň opisuje motivácie dané históriou a dnešnou dobou.


Nagy František

Abstrakt. Kvalita je pri vývoji akéhokoľvek produktu nesmierne dôležitá. To platí aj pri vývoji softvéru. V tejto eseji sa pozrieme na dva rôzne prístupy k procesu vývoja, vodopádový model a agilné metódy a porovnáme ako zabezpečujú kvalitu. Vyhodnotíme najmä pri ktorom z nich má ako vývojár tak aj používateľ nad kvalitou výsledného produktu väčšiu kontrolu.


Rerko Dominik

Abstrakt. Dokumentácia je súčasťou mnohých inžinierskych diel, softvérový produkt nevynímajúc. Väčšina ľudí ju síce považuje za nepotrebnú, avšak je rovnako dôležitá ako softvér samotný. Jej hlavnou úlohou je špecifikovanie určitého správania a činností pre ostatných v projekte zainteresovaných. Táto esej sa pokúša vysvetliť, prečo je komentovanie zdrojových kódov také dôležité a ako je to v skutočnosti. Čitateľovi nepredkladá jednostranný pohľad, snaží sa rozobrať problém z pohľadu rôznych aspektov. Taktiež porovnáva prístup tradičných metód, používaných pri vývoji softvéru s prístupom agilného, čo sa dokumentácie týka. V neposlednom rade sa pozerá na softvérovú dokumentáciu z manažérskeho hľadiska, kde rozoberá súvis medzi dokumentáciou a úspechom projektu.


Sámela Richard

Abstrakt. Vývoj softvéru je vo všeobecnosti veľmi náročný proces z finančného, časového i intelektuálneho hľadiska. To je aj jedným z hlavných dôvodov, prečo sa v dnešnej dobe využívajú rôzne podporné systémy pri jeho vývoji. Jeden z najdôležitejších je práve verziovací systém, ktorým sa zaoberá táto esej. Avšak často nie sú vývojári dostatočne oboznámení ako, prečo a či sa vôbec oplatí tento systém používať. Uvažujeme nad stanoviskami na základné otázky: Vznikajú náklady spojené s verziovaním softvéru, ak áno, aké? Je rentabilita pri verziovaní sofvéru vyššia ako samotné náklady? Vedia vývojári dostatočne efektívne využívať funkcionalitu, ktorú ponúkajú? Dôležitým faktorom je, aby členovia vývojového tímu nepovažovali používanie verziovacích systémov za samozrejmosť, či za akýsi štandard. Mali by sa k tejto téme postaviť zodpovedne, správne vyhodnotiť, či je daný systém nutné použiť a vybrať čo možno najvhodnejší verziovací systém.


Ujhelyi Matúš

Abstrakt. Táto esej analyzuje a poukazuje na problémy a riziká vyplývajúce zo zavádzania a realizovania metód agilného vývoja softvéru v vo veľkých spoločnostiach. Snaží sa odhaliť slabiny agilného vývoja, ktoré sú skryté, pokiaľ je agilný vývoj realizovaný v malom meradle, ale objavujú sa pri realizácii vo veľkom rozsahu. Výsledkom je zhrnutie problémov a rizík s tým súvisiacich. Riešenia týchto problémov nie sú triviálne a nie sú ani v tejto eseji zahrnuté.


Ujhelyiová Zuzana

Abstrakt. Táto esej sa pokúša podať odpoveď na 3 základné otázky týkajúce sa monitorovania a kontroly softvérových projektov. Ide o otázky: Prečo monitorovať? Čo monitorovať? Ako monitorovať? Ani jeden súčasný softvérový projekt sa bez monitorovania nezaobíde. Dôvodom monitorovania je kontrola projektového a finančného plánu, ako aj dohľad nad spĺňaním požiadaviek klienta. Dôležitá je i miera kontroly charakterizovaná bodmi, ktoré by mal daný projekt spĺňať. Tie slúžia na lepší prehľad o aktuálnom stave projektu vo všetkých fázach. Ďalším významným faktorom je výber aspektov, ktoré sú v rámci monitorovania kontrolované. Je možné použiť viaceré nástroje určené na podporu monitorovania a zjednodušenie tejto činnosti, ako aj podpory plánovania, ktoré je s monitorovaním veľmi úzko späté.


Left Separator
plán rozvrh komunikácia softvérový projekt tím monitorovanie agilný vývoj zákazník riziká riziko Scrum plánovanie manažment rizík manažment verzií manažment nevýhody kvalita softvér extrémne programovanie párové programovanie motivácia úspech podporné prostriedky správa verzií manažment kvality dokumentácia agilné metódy vývoj softvéru úlohy softvérové metriky tímový projekt manažment dokumentácie projekt metriky vodopádový model manuál príručka podpora vývoja malé tímy použiteľnosť testovanie kvalita softvéru podporné nástroje manažment podpory vývoja konfigurácia softvéru kontrola kvality verziovací systém efektívnosť agilné metódy vývoja