Zbierka esejí 2013
Home Home EN
Skupina 6
Arpáš Jozef

Abstrakt. Esej sa zaoberá rozdielnymi spôsobmi komunikácie vnútri tímu a medzi tímami navzájom počas vývoja softvéru. Zameriava sa najmä na prípady vývoja softvéru, na ktorom spolupracujú tímy sídliace v jednej budove, u ktorých je však úroveň komunikácie podobná ako u tímoch vzdialených tisícky kilometrov. Identifikoval som príčiny, prečo je komunikácia medzi tímami tak potrebná. Tento fakt je spôsobený najmä vzájomnou závislosťou jednotlivých tímov. Môžem konštatovať, že nedostatočná komunikácia je zapríčinená hlavne spôsobmi, ktoré aplikujú členovia tímov na komunikáciu mimo tímu. Ako hlavný problém možno označiť zvýšenie emailovej komunikácie, práve na úkor verbálnej komunikácie. Následne som tieto skutočnosti podložil mojimi skúsenosťami z praxe, ktoré potvrdzujú, že členovia tímov majú buď osobné prekážky, prečo nedostatočne komunikujú s členmi iných tímov, alebo nevedia identifikovať osobu, s ktorou potrebujú komunikovať, alebo iné osobnostné či povahové prekážky, ktoré im bránia v komunikácii. V závere eseje som navrhol riešenie ako predchádzať nedostatočnej komunikácii medzi tímami, ktoré je založené na správnom vedení členov tímu projektovými manažérmi plynúcom do zlepšenia ich komunikačných schopností a samostatnosti riešenia problémov.


Balko Karol

Abstrakt. Existujú rôzne indikátory a postupy, ktoré nám dokážu výrazne pomôcť pri monitorovaní a následnom riešení problémov v projekte vývoja softvéru, avšak nie všetky sú vhodné pre monitorovanie v projektoch vyvíjaných v malých tímoch. V tejto práci chcem vyzdvihnúť hlavne tie, ktoré nám môžu pomôcť najmä v projektoch vyvíjaných v rámci malých tímov.


Dorner Michal

Abstrakt. Systémy na správu verzií a sledovanie úloh patria medzi základné podporné prostriedky vývoja softvéru. Spolu s dokumentáciou bývajú súčasťou každého väčšieho projektu. Táto esej sa zaoberá úvahami nad ich vzájomnou integráciou, ergonómiu a správnym používaním. Uvádza aktuálnu situáciu a funkcionalitu, o ktorú by sa tieto systémy mohli vylepšiť pre lepšiu orientáciu v celom projekte.


Konôpka Martin

Abstrakt. Vytvorenie a sledovanie plánu projektu je dôležitou súčasťou plánovania. Naplánované činnosti pre dokončenie projektu však často trvajú dlhšie ako bolo predpokladané. K dispozícii máme viacero prístupov vývoja softvérového projektu. Každý disponuje iným spôsobom plánovania, čo je spôsobené hľadaním toho správneho. Softvérové projekty sú špecifické častou zmenou požiadaviek zákazníka a plánu projektu ešte počas jeho vytvárania. Manažér plánovania musí byť schopný reagovať na vzniknuté zmeny v požiadavkách alebo problémy v plnení plánu. Každý prístup ponúka rozličné techniky pre znázornenie plánu. Keďže nepoznáme recept na dokonalý plán, nemôžu byť ani tieto techniky dokonalé. No vieme spájať výhody viacerých techník. V eseji sa zaoberáme kombinovaním existujúcich techník znázornenia plánu v tradičnom a agilnom prístupe vývoja projektu s cieľom ich vylepšenia.


Košický Martin

Abstrakt. CMMI je čoraz častejšie využívaný referenčný model, ktorý pomáha zlepšovať procesy vo firme aby sa zvyšovala kvalita. Zvyšovanie kvality sa deje prostredníctvom dospelostných modelov a schopnostných modelov. Napriek tomu, že CMMI pomáha zvyšovať kvalitu výstupov, nie je zárukou, že pomôže. Esej sa zaoberá tým, aký má dopad zvyšovanie dospelostých úrovni na organizáciu a ako to vyzerá, ak firma stagnuje na najnižšej úrovni. Či je nevyhnutné zlyhanie pre organizácie na nízkych dospelostných úrovniach a prečo môže firma zlyhať pri výrobe kvalitného softvéru napriek vysokým dospelostným úrovniam. Esej poukazuje na to, že aj motívy, ktoré vedú k využívaniu CMMI hrajú kľúčovú rolu pre to ako bude organizácia schopná produkovať kvalitný softvér.


Krajčovič Jozef

Abstrakt. Vývoj softvéru je čoraz komplexnejšou záležitosťou, ktorá v sebe zahŕňa veľké množstvo rôznorodých procesov a požiadaviek. To podnietilo firmy k stimulu dôslednej reorganizácie manažmentu a k efektívnejšiemu využitiu dostupných zdrojov. Jedným z týchto zdrojov sú podporné prostriedky, ktoré sú použité v procesoch vývoja softvéru. Spôsob ako zefektívniť podporné prostriedky vývoja softvéru je automatizovať rutinné úkony, ktoré sú väčšinou vykonávané manuálne, čo do istej miery ovplyvňuje celkovú efektivitu práce a tým pádom taktiež kvalitu produktu. V eseji sa vás pokúsim presvedčiť o výhodách pri použití automatizácie. Taktiež sa zaoberám v eseji nasledujúcimi otázkami. Čo a kedy automatizovať? Je aplikovanie automatizácie prínosom aj u malých tímoch resp. projektoch?


Láni Marek

Abstrakt. S problémami spojenými s nedostatočnou dokumentáciou, sa počas života stretne zrejme 99% programátorov ak nie všetci. Treba povedať, že tvorba dokumentácie nepatrí k náročným procesom vývoja softvéru, avšak tento proces sa všeobecne nestretá s obľubou. Dokonca aj moderné prístupy k vývoju softvéru venujú dôležitosti jej tvorby málo pozornosti. Takýmto prístupom je aj agilný vývoj. Ten sa riadi heslom: "Dobre pracujúci softvér nad dokumentáciu" a na otázku koľko dokumentácie je potrebné odpovedá: "Akurát". V eseji však na príkladoch z praxe ukážeme, že dokumentácia je veľmi dôležitou súčasťou projektu a, že sú prípady, kedy sa dobre pracujúci softvér bez nej nezaobíde. Rovnako sa pokúsime definovať, koľko je "akurát" dokumentácie a budeme diskutovať vzory tvorby dokumentácie, týkajúce sa agilného vývoja. Týmito vzormi sú Nepravá dokumentácia, Časové značky, Projektový slovník, Elektronické zálohovanie a Zreteľná aktivita. Ku každému z týchto vzorov uvedieme príklad kedy a za akých okolností je vytváranie daného typu dokumentácie výhodné a akým problémom nám pomôže sa vyvarovať. Rovnako poskytneme ku týmto spôsobom možné vylepšenia, prípadne načrtneme negatíva alebo pozitíva jednotlivých riešení.


Lipták Martin

Abstrakt. Kvalita softvéru pozostáva z funkčných aspektov, ktoré zákazník vidí a štrukturálnych aspektov, ktoré zákazník vidí len v prípade ich nedostatkov. Kvalita musí byť zahrnutá do produktu v každej fáze vývoja, vrátane špecifikácie, pretože zle špecifikovaný produkt je nekvalitný produkt, pretože nemá hodnotu pre zákazníka. Naopak produkt, do ktorého bola kvalita zahrnutá v každej fáze jeho vývoja, vedie k spokojnosti zákazníka. Kvalita musí byť v procese neustále zlepšovaná. Esej porovnáva jednotlivé aspekty kvality webových, mobilných a stolových aplikácií.


Lóderer Marek

Abstrakt. Informácie a znalosti patria k dôležitým súčastiam každého tímu. Na ich prenos, spracovanie a uchovávanie sa používa veľké množstvo špecializovaných softvérových nástrojov. Tímy sa snažia vyberať nástroje, ktoré najlepšie pokrývajú ich potreby. Táto esej poukazuje na rôzne skupiny softvérových nástrojov, ktoré umožňujú prenos a uchovávanie informácií v tímoch. Opisuje niektoré ich spoločné a rozdielne vlastnosti. V eseji je opísaná aj skupina podporných nástrojov, ktoré slúžia na zdieľanie zdrojových kódov a riešenie objavených problémoch a chýb vo vyvíjanom softvéri. Pri správnom využití údajov z daných nástrojov sa objavia nové informácie a skryté závislosti, ktoré môžu pomôcť manažérom pri riadení tímu a umožnia včasnú reakciu na vzniknuté problémy. V eseji sa nachádza aj niekoľko spôsobov ako zefektívniť spracovanie údajov z daných systémom, v snahe priniesť presnejšie a hodnovernejšie informácie.


Rais Jaroslav

Abstrakt. Komplexné manažérstvo kvality pohltilo statické metódy riadenia kvality a zahrnulo do seba nie len orientáciu na softvérový proces a produkt, ale ja orientáciu na externého i interného zákazníka. Inak povedané úspech stavia na troch pilieroch, ktorými sú zákazník, softvérový proces a ľudia.[Phil Crosby] Komplexné manažérstvo kvality sa neriadi podľa nijakej normy alebo predpisu (ISO), ale aplikuje všetko čo podnieti dobrý rozvoj kvality výsledného softvérového produktu. Zavedenie komplexného manažérstva kvality pomáha budovať kvalitný a flexibilný spôsob ako dosiahnuť požadovanú kvalitu na softvérový výrobok so zameraním na zamestnanca i zákazníka s rôznym kultúrnym, náboženským i ekonomickým zázemím.


Roško Michal

Abstrakt. Plánovanie akéhokoľvek projektu je činnosť zložitá a plánovanie projektu, ktorý má byť podľa predstáv zákazníka ešte viacej. Je preto používanie SCRUM-u naozaj ideálne vo všetkých prípadoch? SCRUM sa síce aktívne používa a ponúka možnosti, ako vytvoriť produkt, ktorý je podľa predstáv zákazníka, ale aký faktor zohrávajú skúsenosti členov tímu pri plánovaním v SCRUM-e? Aké skúsenosti musí mať manažér plánovania pre vytvorenie úspešného projektu? Mnohé ďalšie otázky sa vynárajú pri zamyslení sa nad nadpisom, či je SCRUM to pravé orechové pre manažéra plánovania. Plánovanie jednotlivých etáp v SCRUM-e má svoje úskalia, a práve plánovanie môže byť ovplyvnené viacerými faktormi. SCRUM je založený na tíme, ale čo ak nie je tento tím dostatočne skúsený? Jedným z najhlavnejších faktorov, ktorý ovplyvňuje viaceré etapy, nie len plánovanie, je práve skúsenosť. Či už skúsenosť na strane tímu, členov tímu alebo na strane manažéra plánovania.


Ružička Pavol

Abstrakt. V tejto eseji sa budeme venovať manažmentu rizík pri vývoji softvéru, avšak v zmysle rôznych podporných nástrojov. Tieto nástroje by nám mali pomôcť pri manažmente rizík, alebo v najlepšom prípade urobiť rozhodnutie za nás. Otázkou zostáva či pre dané riziko je vhodné použiť konkrétny nástroj. Pred tým ako začneme používať nejaký nástroj musíme zvážiť, aké informácie potrebuje na vstupe a čo nám poskytne. Je treba zvážiť, či to čo nám poskytne stojí za úsilie a peniaze, ktoré nás používanie daného nástroja bude stáť. Ak budeme nevhodne používať výborný nástroj, tak nám môže dávať chybné výstupné informácie. Toto môže ovplyvniť naše rozhodnutia a tak spraviť chybu. Chyba v manažmente rizík, môže ovplyvniť projekt tak, že ho nebudeme schopní úspešne dokončiť.


Šteňová Andrea

Abstrakt. Komunikácia v tíme je kritickou podmienkou na to, aby bol projekt úspešný. Pri práci v distribuovanom tíme je manažment komunikácie oveľa dôležitejší a náročnejší. Členovia tímu musia komunikovať a spolupracovať aj s niekým, koho nikdy nestretli. Pri týchto tímoch nie je možná osobná komunikácia, ktorú preferuje väčšina z nás. S rastom nových technológií na podporu komunikácie sa otvárajú možnosti zefektívnenia komunikácie aj pri lokálnych tímoch. Ich správnym používaním sa dajú riešiť problémy, s ktorými je spojená tvorba distribuovaných tímov. V eseji identifikujem rôzne formy komunikácie a možnosti ich efektívneho využívania. Môže byť distribuovaný tím efektívny? To nezávisí len od komunikácie. Ale tá efektívna byť môže.


Sudor Vladimír

Abstrakt. Táto práca sa snaží objasniť rôzne metriky monitorovania projektu. Taktiež ponúka dôležité vlastnosti metrík na ktoré treba prihliadať pri výbere konkrétnej metriky. Snažil som sa identifikovať všeobecné vlastnosti, aby ich bolo možné aplikovať na všetky metriky. Ďalej sú v práci spomenuté už konkrétne metriky opísané na základe týchto vlastností. Pri jednotlivej metrike sú stanovené jej výhody a nevýhody. Cieľom práce je určiť čo nám jednotlivé metriky umožňujú a pomôcť čitateľovi lepšie sa rozhodnúť pri výbere konkrétnych metrík. Pretože je metrík veľké množstvo a všetky nemôžeme použiť. Kombináciou vhodných metrík môžeme zamedziť vzniku väčšiny problémov pri vývoji softvéru.


Tomlein Matúš

Abstrakt. Často sa stretávame so slabou implementáciou manažmentu rizík v rôznych softvérových projektoch, na čo tieto projekty doplácajú nepripravenosťou pri vstupe na trh alebo problémami už pri ich vývoji. Môže ale nastať aj opačný prípad, kedy sa na manažment rizík venuje príliš veľa prostriedkov čo vedie k jeho neefektívnosti. Takýto prípad, hoci nie je veľmi častý, môže spôsobiť straty a ohroziť projekt. Ako sa ale takáto situácia v praxi prejavuje a aké straty môže spôsopiť? A ako by sme mali postupovať pri riešení projektov aby sme jej predišli? V tejto eseji sa snažíme nájsť odpovede na tieto otázky a diskutujeme o rôznych vplyvoch, ktoré môžu spôsobovať prehnaný manažment rizík.


Left Separator
plán rozvrh komunikácia softvérový projekt tím monitorovanie agilný vývoj zákazník riziká riziko Scrum plánovanie manažment rizík manažment verzií manažment nevýhody kvalita softvér extrémne programovanie párové programovanie motivácia úspech podporné prostriedky správa verzií manažment kvality dokumentácia agilné metódy vývoj softvéru úlohy softvérové metriky tímový projekt manažment dokumentácie projekt metriky vodopádový model manuál príručka podpora vývoja malé tímy použiteľnosť testovanie kvalita softvéru podporné nástroje manažment podpory vývoja konfigurácia softvéru kontrola kvality verziovací systém efektívnosť agilné metódy vývoja