Dovoľujeme si oznámiť, že dňa
27. júla 2022 o 9.30 hod.
sa uskutoční na Fakulte informatiky a informačných technológií STU v Bratislave
Ilkovičova 2, v miestnosti 2.06 obhajoba dizertačnej práce
Ing. Tomáša Frťalu
Názov dizertačnej práce:
Improving Comprehensibility of Organizational Patterns by Animation, Scenarios, and Variants
Odbor: 6.2.4. Počítačové inžinierstvo
Školiteľ: doc. Ing. Valentino Vranić, PhD. – FIIT STU v Bratislave
Oponenti dizertačnej práce:
doc. Ing. Miroslav Bureš, Ph.D. – FEL ČVUT v Prahe
MSc. Marko Rankovic, Ph.D. – Faculty of Information Technology and Engineering University Union-Nikola Tesla in Belgrade
Abstrakt:
Organizačné vzory sú kľúčom k postupnému prijatiu agilných a lean prístupov a postupného rastu agilnej a lean spôsobu organizovania práce. Vzory môžu byt použité ci už na riešenie konkrétnych problémov v rámci organizácie, alebo na vybudovanie novej formy organizácie.
Hoc výskumníci sa zaoberali problematikou agilných metód a lean vývoja softvéru, a tiež vzormi a jazykmi vzorov, málokto však skúmal a hľadal spôsob, ako môžu organizačné vzory pomôcť zlepšiť agilný a lean vývoj softvéru. Účinné využívanie organizačných vzorov môže pomôcť pri identifikovaní najlepšieho možného riešenia pre zmiernenie problémov v neustále sa meniacich dynamických trhových podmienok a zlepšenie procesu vývoja softvéru. Okrem toho zvládnutie správneho rozpoznávania protichodných problémových síl v kontexte a spôsob ich zmiernenia vhodným uplatňovaním organizačných vzorov, môže viest k lepšiemu strategickému rozhodovaniu vo vývoji softvéru.
V tejto práci predstavujeme niekoľko prístupov, nových metód a navrhnutých zmeny s cieľom zlepšiť pochopenie organizačných vzorov:
- Prístup animovania organizačných vzorov. Zapojením účastníkov do zažitia činností prostredníctvom rôznych rolí cez série scén v textových dobrodružných hrách. Pôvodné situácie sú modelované s použitím rôznych nástrojov na vyjadrenie podstaty vzoru vo viacerých fázach—každá vytvárajúca cenný artefakt pre účastníka.
- Prístup modelovania zmien vzoru. Pôvodne opísané situácie možno vnímať aj inak a účastníci ich môžu uplatňovať s malými zmenami, ktoré vytvárajú varianty vo forme, vzťahoch a scenároch. Účastníci môžu sledovať, manažovať a zlepšovať vývoj zachytením variantov organizačných štruktúr.
- Prístup merania agilnosti pomocou novej metriky. Môže sa použiť ako vstupný bod pre analýzu aktuálneho stavu organizácie. Alternatívne môže analyzovať rozsah uplatneného rozhodnutia a jeho dôsledky na organizáciu.
Každý prístup bol vyhodnotený s použitím netriviálnych príkladov vrátane zapojenia externých spoločností. Okrem toho, prezentujeme aj reálne situácie, ako možno všetky tieto prístupy môžu byt uplatnené ci už samostatne alebo spoločne v synergií.
Organizational patterns are the key to a stepwise adoption of agile and lean approaches and to a piecemeal growth of agile and lean organization of work. They can be applied to correct particular problems within an organization or to build a new organization.
Although there has been much research done on the agile methodologies, and lean software development, and in particular about patterns and pattern languages, little work has been done in finding how organizational patterns can enhance agile and lean software development. Using organizational patterns efficiently can help with identifying the best possible solution for tempering down problems of the ever-changing dynamic market conditions and enhancing the software development process. Furthermore, by mastering the correct recognition of contradictory problem forces in a context and how to mitigate them by appropriately applying organizational patterns can lead to improved strategic decision-making in software development.
In this thesis, we present several approaches and novel methods, proposed various changes in order to improve organizational patterns comprehension:
- An approach to animating organizational patterns. By taking participants to experience actions from different roles by passing through a series of scenes in the textual adventure games. Original situations are modeled using various tools to express the essence of a pattern at multiple stages—each producing a valuable artifact for a participant.
- An approach to modeling pattern variations. Originally described situations can be perceived differently, and participants may apply them with small changes that generate variants in their form and relationships and a scenarios. Participants can track, manage, and enhance evolution by capturing variants of organizational patterns.
- An approach to measuring agility using a novel metric. It can be used as an entry point for analyzing an organization’s current state. Alternatively, it can analyze the extent of applied decision and their consequences on the organization.
Each approach was evaluated using nontrivial examples also including the involvement of external companies. Furthermore, a real-life situations are shown to illustrate how all these approaches can be applied either standalone or together in synergy.
Dizertačná práca je k nahliadnutiu na Študijnom oddelení FIIT STU.