Odporúčame odovzdávať programy s takýmito koncovkami:
Ukážeme si vzorové riešenie tohto problému pre jednotlivé jazyky.
Programy v Pascale nemôžu používať žiadnu knižnicu (žiadne uses), t. j. ani Crt alebo SysUtils.
V Delphi 7 treba vytvoriť konzolovú aplikáciu cez File/New/Other... Console application.
Príklad riešenia:
program Sucet; |
Funkcia main musí byť typu int a jej návratová hodnota musí byť 0.
Upozorňujeme, že pre niektoré veľké vstupy/výstupy môže byť použitie cin a cout v C++ pomalé.
Príklad riešenia:
int n, a, b; |
Pred každým odovzdaním riešenia odporúčame vyskúšať skompilovať daný program verziou kompilátora, ktorý je na serveri. Ďalej skontrolujte, či nepoužívate niektoré zo zakázaných funkcií.
Všetky problémy sú zadané tak, že vstupné dáta majú byť načítavané zo štandardného vstupu (klávesnice) a výstup má byť vypísaný na štandardný výstup (obrazovku). Aby ste mohli jednoducho testovať svoje programy, použite presmerovanie vstupu pomocou < a presmerovanie výstupu pomocou >. Ak chcete ako vstup programu P.exe načítať dáta zo súboru vstup.txt (t.j. akoby ste to, čo je v súbore, písali na klávesnici), spustite program takto:
Ak chcete vypísať výstup programu P.exe do súboru vystup.txt, spustite program takto:
Ak chcete aj načítať vstup zo súboru a aj vypísať výstup do súboru, použite:
Pascal: Rozsah niektorých typov premenných pre kompilátor fpc:
Typ premennej | Rozsah |
Integer | -32768..32767 |
Longint | -2147483648..2147483647 |
Word | 0..65535 |
Longword | 0..4294967295 |
Int64 | -9223372036854775808..9223372036854775807 |
C: Rozsah niektorých typov premenných pre kompilátor gcc:
Typ premennej | Rozsah |
short int | -32768..32767 |
int | -2147483648..2147483647 |
unsigned short int | 0..65535 |
unsigned int | 0..4294967295 |
long long | -9223372036854775808..9223372036854775807 |
Riešenia problémov nemusíte odovzdávať v poradí, v ktorom sú zadané! Vzhľadom na spôsob merania času pre správne odovzdané riešenia (celkový čas sa pre každý príklad počíta od začiatku súťaže), je výhodné najprv identifikovať a vyriešiť najľahšie problémy (tie, ktoré vyriešite v najkratšom čase).
Príklad: Ak potrebujeme na vyriešenie problému A 3 hodiny a na vyriešenie problému B 30 minút, potom môžeme:
Riešiť najprv problém A, a potom problém B (obr. 1). Súčet časov bude (A-Z) + (B-Z) = 3 + 3,5 = 6,5 hodiny.
Obr. 1. Čas pre riešené príklady - najprv ťažší.
Riešiť najprv problém B a potom problém A (obr. 2). Súčet časov bude (B'-Z) + (A'-Z) = 0,5 + 3,5 = 4 hodiny.
Obr. 2. Čas pre riešené príklady - najprv ľahší.